Izdvajamo

Monika Ponjavić: Westworld – Eskapizam nove generacije


“Westworld”, nova serija u produkciji američke kuće HBO, bazirana na istoimenom filmu iz 1973. godine u kojem glavnu ulogu igra Jul Briner (Yul Brynner), nije prva serija koja se bavi ovim tekstom. Prva, pod nazivom “Beyond Westworld”, je izašla 1980. i sa svojim pet epizoda bila označena kao neuspjeh. Nova je, međutim, odskočivši svojim kvalitetom, u vrlo kratkom periodu od svega nekoliko dana postala apsolutni hit.

Glavni zaplet je suštinski ostao nepromijenjen, uz par izuzetaka: Westworld je tematski zabavni park, smješten u period takozvanog Divljeg Zapada, nastanjen prvoklasnim androidima, odnosno, domaćinima (eng. hosts), čija je osnovna svrha postojanja ostvarivanje snova bogatim konzumerima, ljudskog porijekla, odnosno pridošlicama (eng. newcomers), za koje je park i napravljen. Fantazije bogataša variraju, baš kao i njihov intenzitet, te nivo ekstravagancije koji se kreće gotovo do ekstrema, pa tako pojedini u park dolaze da bi ubili nekoga, pojedini da bi silovali i iživljavali se nad domaćinima do besvijesti, dok neki drugi dolaze kako bi kopali zlato u obližnjim planinama.

w1

Po završetku paketa, ili bolje rečeno odmora, tehnička ekipa parka ulazi u prostor igre, za koji još uvijek nismo sigurni da li je virtuelni ili ne, čisti krv, skuplja leševe tako ga suštinski vraćajući u prethodno stanje, a preostale androide vraća na remont kako bi ih spremili za novu iteraciju sljedećeg paketa i nekih novih gostiju.

U originalnom filmu, Westworld je u svojoj pojavnosti bio jedinstven i revolucionaran tematski park dok je u seriji on predstavljen kao park nekog prošlog vremena, čija je tehnologija, kao što to u digitalnom svijetu obično biva, sada, nakon trideset godina, već zastarjela. Ova suštinska promjena je od velikog značaja jer upravo na njoj i počiva narativ ove serije. U želji da ostanu u korak sa potrebama svojih klijenata, uprava parka, na čelu sa doktorom Fordom (Anthony Hopkins), vrši konstantno ažuriranje robota uvodeći suptilne, vrlo nijansiranje emocije i nove gestove, sada inherentne njihovom ponašanju, kao i nove priče koje imaju za cilj definisanje i stvaranje konteksta za njihov lik. Pored toga, svaki od ovih robota je u stanju da učestvuje u više fleksibilnih narativnih permutacija. Ova fleksibilnost se očitava kroz unaprijed isprogramirani stepen improvizacije. Iako dozvoljena, ta improvizacija je kranje kontrolisana i svedena na minimum.

w2

Druga razlika leži u samom dizajnu androida, odnosno domaćina, koji su, u odnosu na svoje preteče, nastali kao rezultat vrlo naprednog i preciznog 3D štampača. Dakle, ovi novi androidi u potpunosti izgledaju i ponašaju se kao ljudi, čemu uveliko doprinosi i činjenica da će iz njihovih tijela poteći krv na mjestu koje pogodite metkom ili zarežete nožem. Samim tim, za razliku od ranijih verzija, čija se ljudskost isključivo ogledala kroz postojanje humanoidne maske koja je prekrivala njihovo mehaničko tijelo, očekivati da će Dolores Abernati (Evan Rachel Wood) ili njen ljubavnik Tedi (James Marsden), glavni protagonisti priče, u nekom trenutku svući svoje lice, otkrivajući nam tako svoju robotsku građu, bilo bi nerealno.

Zaplet radnje, a i treća razlika, se zasniva na odluci doktora Forda (o simbolici imena više neki drugi put) da promijeni odliku svojih robota uvodeći takozvana “sanjarenja” (eng. reveries) u njihov softver. Princip “sanjarenja” se zasniva na tome da ona zapravo dozvoljavaju svojim domaćinima da zadrže pojedine djeliće memorije i pored toga što se upravo ta memorija kroz resetovanje po završetku svakog paketa, odnosno jedne narativne petlje, briše.

w3

Ovi mali nagovještaji sjećanja imaju za cilj da daju novu dimenziju domaćinima, da ih učini više ljudima a manje robotima, pa samim tim i mnogo uvjerljivijim u svojim ulogama skrojenim tako da udovoljavaju svim željama pridošlica. Tako prostitutka, gledajući u daljinu, vođena nagonski svojim “sanjarenjem”, lagano prelazi prstima preko usana, kao da se sjeća nekog davnog poljupca.

Uvođenje “sanjarenja” dovodi do nejasne granice između onoga što je stvarno i onoga što nije, podsjećajući nas tako, između ostalog, na brojna ostvarenja, od kojih svakako trebamo izdvojiti film “Iz mašine” (Ex Machina). U njemu pragramer Kejleb Smit (Domhnall Gleeson), na poziv svog poslodavca, ekscentričnog milijardera Nejtana Bejtmana (Oscar Isaac), ima zadatak da sprovede Tjuringov test (mašinska sposobnost demonstriranja inteligencije) nad androidom (Alicia Vikander). Alan Tjuring (eng. Alan Turing), tvorac ovog testa, kako sam naziv kaže, ga je opisao 1950. godine u radu “Računske mašine i inteligencija” gdje je ujedno i objasnio da se test sprovodi na sljedeći način: ljudski sudija se upušta u konverzaciju prirodnim jezikom sa jednim čovjekom i jednom mašinom, a oba sagovornika pokušavaju da se predstave kao ljudi. Ako sudija ne može sa sigurnošću da odredi koji sagovornik je čovjek a koji mašina, onda je mašina prošla test.

Ovakva vrsta istraživanja i testiranja identiteta mašine koja je postala svjesna je ono što će, po svemu sudeći, biti jedno od ključnih pitanja kojima će se baviti “Westworld”. Sa toliko razvijenom tehnologijom koja je u stanju da na sintetički način proizvede organsko tkivo identično ljudskom, ovi androidi će, sa ultimativnim dostignućem vještačke inteligencije koja je svjesna sebe, postati bića kod kojih će veoma teško biti postavljanje ionako već maglovite granice između ljudskog i mašinskog.

Iz tog razloga je glavni fokus stavljen upravo na njih, i to kroz lika Dolores, originalnog stanovnika parka, čije je prvo pravo i kompletno osvještenje nagoviješteno kroz pilot epizodu i potvrđeno na njenom samom kraju u trenutku kada ubija muvu. Ovaj trenutak je važan, kao i onaj iz voza kada Tedi dodiruje mjesto na kojem je u prethodnoj iteraciji bio upucan, jer nam prije svega govori da kontrola nad njima postepeno blijedi.

w4

Međutim, ono što je još važnije jeste činjenica da je postojanje robota zasnovano na postulatu prema kojem oni ne mogu nauditi niti jednom živom biću. Ovaj postupak nam tako govori ne samo da je Dolores prevazišla svoj program nego i da je sada sposobna da laže.

Bazirana na tekstu Majkla Krajtena (Michael Crichton), tvorca originalnog “Westworlda”, ovaj jedinstveni spoj distopije i kaubojskih filmova na kojima smo odrastali, neodoljivo podsjeća na njegovu knjigu “Park iz doba Jure” (eng. Jurassic Park), samo što su ovdje, umjesto dinosaurusa, sada glavnu ulogu dobili roboti-kauboji. Pored Krajtona u seriji se pojavljuje veliki broj poznatih ljudi, pa tako između ostalog i Džonatan Nolan (Jonathan Nolan), čiji prepoznatljivi klišei, poput manira lika gospodina Risa, i ovdje povremeno izbijaju na površinu i to kroz pretjerano naglašavanje iskustva divljeg zapada, likove koji kao da su izašli iz 1980-tih i jeftine dijaloge gospodina Sajzmora; Ramin Džavadi, autor muzike za “Igru prestola” (eng. Game of Thrones); Sise Babet Knuzen (Sidse Babett Knudsen) najpoznatiju kao Birgite Nubor, premijerku iz odlične danske serije Borgen; te fantastični Ed Heris (Ed Harris), kojem je ovdje pripala uloga misterioznog i prilično nasilnog posjetioca u potrazi za novim nivoom igre. Od glumaca tu su i Tandi Njuton (Thandie Newton), Rodrigo Santoro (Rodrigo Santoro), Luk Hemsvort (Luke Hemsworth) i Ben Barns (Ben Barnes), dok su se među producentima našli i Brajan Burk (Brian Burke), te Džej Džej Abramas (J.J.Abrams) poznati po svojim kolaboracijama od kojih treba izdvojiti “Star Trek”, “Alias”, “Lost”, “Fringe” i “Person of Interest”. Serija izlazi nedjeljom a sedmične recenzije možete pratiti utorkom na portalu Srpska Cafe.

Tekst napisala: Monika Ponjavić
Ocjena: 5/5

Monika Ponjavić je arhitekta, teatrolog, teoretičar audio-vizuelne umjetnosti i scenski dizajner. U slobodno vrijeme sadi baštu, spašava mačke i negoduje.

***ZABRANJENO JE PREUZIMANJE CIJELOG TEKSTA BEZ DOZVOLE REDAKCIJE. TEKST SE
MOŽE PREUZETI DJELIMIČNO, UZ NAVOĐENJE IZVORA SA LINKOM NA SAJT SRPSKACAFE.
SVAKO DRUGO PREUZIMANJE SMATRAĆE SE ZLOUPOTREBOM I PODLIJEŽE POKRETANJU 
TUŽBE.

Besplatnu Android aplikaciju portala SrpskaCafe preuzmite ovdje.


Možda vas zanima

CSM Bukurešt: Bogato sportsko društvo koje pomjera granice

GC

SC pita: EP podržao upotrebu kanabisa u medicinske svrhe, kakav je stav Srpske?

OT

Usvojen prijedlog Partizana: Srbija uvodi VAR sistem!

DM

One ne stare: Cindy Crawford i Carolyn Murphy gole pred objektivom (FOTO)

DB

Otišao je “kralj mode”: Umro Karl Lagerfeld!

DB

Jerinić, nakon pobjede, poručio: Govedarica, Ćuzulan, Ostojić i Bosić su uništili SDS

OT

Predaj komentar

Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne i stavove portala srpskacafe.com. Molimo sve korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo da obrišemo komentar bez prethodne najave i objašnjenja.

Ova stranica koristi kolačiće kako bi osigurali bolje korisničko iskustvo. Nastavkom korištenja pretpostavićemo da ste saglasni sa primanjem kolačića. Prihvati Pročitaj više