Izdvajamo

Monika Ponjavić: Leftovers – Jevanđelje o Kevinu


“Ostavljeni” (Leftovers), dramska serija (sa elementima misterije) u produkciji popularnog američkog kablovskog kanala HBO, nastala je u saradnji scenariste Dejmona Lindelofa (Lost, Prometheus, Star Trek: Into Darkness, Tomorrowland) i pisca Toma Perote, na čijem istoimenom romanu je i bazirana. L 1

Radnja serije, odnosno njene prve sezone, koja doslovno prati Perotin predložak, počinje tri godine nakon misterioznog događaja globalnih razmjera (poznatog kao „iznenadni nestanak“, eng. Departure), tokom kojeg je, 13. oktobra, odjednom i bez traga nestalo 140 miliona ljudi ili dva odsto ukupnog čovječanstva. Nedostak racionalnog objašnjenja za nastanak datog fenomena, od strane nauke ili neke od zvaničnih religija, stvorilo je konfuziju u životima ostavljenih građana, doprinoseći opštem haosu i zbunjenosti u nastojanju da se odgovori na suštinsko pitanje: da li je „iznenadni nestanak“ rezultat božanskog usuda ili kosmička slučajnost. Intimnost u pristupu preispitivanja posljedica „iznenadnog nestanka“ je opredjeljenje putem kojeg su Lindelof i Perota uspjeli stvoriti izvjesni klaustrofobični kvalitet prve sezone, koja je, iz epizode u epizodu, sprečavala seriju da dosegne svoj puni potencijal, ostavljajući svoju publiku često razočaranu, a likove depresivnim. Međutim, sa promjenom mjesta radnje i odlukom da se uvede drugačiji pristup u estetskom smislu, te načinu tretiranja kako likova tako i same atomosfere, druga sezona dobija nevjerovatan polet, a Lindelofova odluka da napravi otklon od Perotinog originalnog predloška rizik koji se itekako isplatio.

L 2

Treća sezona, čija je prva epizoda emitovana 16. aprila 2017. godine, nastavlja tamo gdje smo stali prije dvije godine, u gradiću “Miracle”, odnosno “Jarden”, u državi Teksas, sada već tradicionalno tri godine nakon posljednje kataklizme (tokom koje su, u eksploziji bombe, članovi kulta “Guilty Remnant”, sa sjedištem na periferiji Džardena, izbrisani, uključujući i Megan Abot (Liv Tyler) i Ivi Marfi (Jasmin Savoy Brown)) i tačno trinaest dana prije sedme godišnjice „iznenadnog nestanka“. Iako se radi o tragičnom događaju sama epizoda počinje u znantno veselijem tonu i atomosferi, a njeni likovi, gotovo nadrealni, po prvi put djeluju spokojno i srećno što se sa ove tačke gledišta jedino može pročitati kao zatišje pred buru )što nadolazići smak svijeta sasvim sigurno i jeste).

L 3

Tematski, serija i dalje ostaje priča o vjeri, religiji, nadi i gubitku što je dodatno naglašeno činjenicom da broj sedam u sebi nosi biblijsko značenje. Tako Met (Christopher Ecclestone), lokalni sveštenik, u jednoj od svojih propovjedi ističe da su svi glavni događaji u Bibliji uglavnom skoncentrisani oko broja sedam i proriče da, ako bi već nešto trebalo da se desi, da će se to desiti na sedmu godišnjicu događaja, odnosno za trinaest dana. Na taj način stvara se određeni kontekst izvjesnosti, ali i iminentne prijetnje o trećoj nadolazećoj kataklizmi, što će tokom ove epizode, a vjerujem i cijele sezone, samo dodatno povećava napetost kako se događaji budu odvijali.

L 4

Ljepota ove epizode leži u činjenici da ona zapravo predstavlja početak kraja, pogotovo kada se u obzir uzme da je treća sezona “Ostavljenih” ujedno i njena posljednja. Ova vrsta slobode samo je dodatno naglasila Lindelofovu kreativnost otvarajući mu dovoljno prostora da priču završi, zatvarajući pun krug. Povratak Dina (Michael Gaston), Kevinovog (Justin Theroux) partnera u zločinima nad Peti Levin i pomahnitalim psima u Mejpltonu, naglašava tu cikličnu prirodu Lindelofovog pripovjedanja. Din, kojeg nismo vidjeli od prve sezone, je ponovo tu, ali ne kako bi zauzeo značajnu poziciju unutar novog narativa, nego prvenstveno kako bi, sada ponovo suprotstavljen Kevinu, naglasio razliku između Kevina Garvija, šefa policije u Mejpltonu, Njujork, i Kevina Garvija, šefa policije u Džardenu, Teksas. Pored očigledne vremenske razlike, tu je i ona suptilnija, koja je tokom prve sezone vrlo spretno naglašavala Kevinov očaj u balansiranju na granici između zdravog razuma i potpunog ludila. Od tada, Kevinu je pošlo za rukom da savlada jedan dug i kompleksan put iskušenja i samospoznaje, dok je Din ostao na istom nivou gdje smo ga i ostavili, zakovan u teorijama zavjere, ludila i sopstvene opsesivnosti. Ova nova verzija Kevina Garvija nastala je kao rezultat njegovog učestalog iskustva smrti i jednako učestalih vaskrsenja, od kojih svakako trebamo izdvojiti ono kada je pokušavajući da izvrši samoubistvo skočio u obližnje jezero koje je neposredno potom iznenada presušilo, poštedivši ga ili možda ono kada ga je Džon Marfi (Kevin Carroll) upucao u stomak iz neposredne blizine i bez uspjeha. Gubeći svoj život nekoliko puta do sada i vraćajući se nazad bez očiglednih posljedica dovelo je do postavljanje novog suštinskog pitanja koje glasi: da li je Kevin jedna vrsta reinterpretacije Isusa Hrista ili se njegove “moći” vežu isključivo za gradić u koji se doselio? S obzirom da će se serija u nekom trenutku tokom ove sezone preseliti u Australiju odgovor na ovo pitanje je i više nego izvjestan, kao i odgovori koji se tiču sudbine Erike Marfi (Regina King), Džonove žene, i male Lili čiji nedostatak prisustva u prvoj epizodi nije prošao nezapaženo, kao što nije prošao ni sam epilog epizode, završen u duhu takozvanog “cliffhanger-a”, tako svojstvenog Dejmonu Lindelofu. Prateći sličan režijski postupak, početak i kraj epizode nam u dva različita vremenska perioda, 19. vijek i postapokaliptična bliska budućnost,  u oba slučaja prikazuje ženu (ili možda pretka i potomka) kako skuplja poruke sa golubova pismonoša, koje možda nose vijesti o novim iznenadnim odlascima. Da li je Nora, pod novim imenom “Sara”, zaista njen potomak, ili ju je sudbina navela na isto mjesto? Da li se Nora sjeća Kevina, i ako je odgovor potvrdan, zašto to krije? I šta se u međuvremenu desilo? Sva ova pitanja zapravo čine kostur priče cijele nadolazeće sezone, u kojoj prikazani isječak iz budućnosti ne mora nužno predstavljati njen kraj.

L 5

Promjena u strukturi epizoda (kako bi više podsjećale na jevanđelja) i stavljanje fokusa na jednog do dva lika po epizodi, koja je uvedena tokom druge sezone, je na svu sreću zadržana i, kako se čini, i ove godine će omogućiti svakom članu odlične glumačke ekipe “Ostavljenih” da zablista. Ono što je možda takođe važno naglasiti i što se sada, više nego ikada ranije, čini kao put koji je Lindelof izabrao, kao još jedno od nasljeđa “Izgubljenih” (eng. Lost), jeste da je jedan od najboljih i najznačajnijih aspekata ove serije zapravo činjenica da se ona uopšte ne bavi pitanjem centralnog događaja oko kojeg je njen narativ formiran. Drugim riječima, „Ostavljeni“ se ne bave pitanjem zašto su baš jedni nestali, a ovi drugi ostavljeni, niti ulazi u porijeklo samog događaja, niti nastoji da ga razotkrije. Čini se da je ovaj postupak nastao kao direktna posljedica iskustva i lekcije koju je Lindelof naučio praveći “Izgubljene”. Ono što je tamo bilo ostrvo, ovdje je „iznenadni odlazak“, događaj koji se koristi isključivo kao kulisa koja bi trebalo da pruži kontekst za priču o ljudima čije živote pratimo, bez ikakvih dodatnih objašnjenja. Ništa više i ništa manje, što zauzvrat ovu seriju čini tako osvježavajućom i trenutno jednom od najboljih serija na programu, a njenu treću sezonu, čije ćete sedmične recenzije epizoda moći pratiti utorkom naveče na portal Srpska Cafe, zaista obećavajućom.
L 6

Ocjena: 5/5

Monika Ponjavić

Monika Ponjavić je arhitekta, teatrolog, teoretičar audio-vizuelne umjetnosti i scenski dizajner. U slobodno vrijeme sadi baštu, spašava mačke i negoduje.

***ZABRANJENO JE PREUZIMANJE CIJELOG TEKSTA BEZ DOZVOLE REDAKCIJE. TEKST SE
MOŽE PREUZETI DJELIMIČNO, UZ NAVOĐENJE IZVORA SA LINKOM NA SAJT SRPSKACAFE.
SVAKO DRUGO PREUZIMANJE SMATRAĆE SE ZLOUPOTREBOM I PODLIJEŽE POKRETANJU 
TUŽBE.***

Besplatnu Android aplikaciju portala SrpskaCafe preuzmite ovdje.


Možda vas zanima

Saobraćaj se odvija bez zastoja i ograničenja

SA

Crvena zvezda dobila najveću kaznu u istoriji ABA lige

DM

Osumnjičenom za ubistvo Krunića i Pavlovića određen jednomjesečni pritvor

DM

Zvezda bolja u slabom vječitom derbiju, šampanjac na hlađenju (FOTO / VIDEO)

DM

SC saznaje: Policija pronašla automobil ubijenog napadača kao i dvije puške! (FOTO)

OT

Apel OKK Borac: Kupi ulaznicu i dođi u “Borik”, igramo za Saru!

DM

Predaj komentar

Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne i stavove portala srpskacafe.com. Molimo sve korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo da obrišemo komentar bez prethodne najave i objašnjenja.

Ova stranica koristi kolačiće kako bi osigurali bolje korisničko iskustvo. Nastavkom korištenja pretpostavićemo da ste saglasni sa primanjem kolačića. Prihvati Pročitaj više