Izdvajamo

Monika Ponjavić: Leftovers – Hotel slomljenih veza


U skladu sa ovogodišnjim autorskim pristupom, da svaku epizodu “Ostavljenih” (eng. Leftovers) otvara druga numera, posljednji sat počinje pjesmom pod nazivom “Ova ljubav je završena” (eng. This love is over) Reja Lamontanje (Ray LaMontagne). Tako je već sa uvodnom špicom bilo jasno u kom pravcu će se posljednja epizoda kretati, pod uslovom, naravno, da vrlo doslovno ispratite njene stihove.

Proročki duh uvodnih numera mogli smo osjetiti i prošle sedmice, gdje je u centričnoj epizodi Kevina st. (Scott Glenn) parodija na “Ličnog Isusa” (eng. Personal Jesus), u izvođenju Ričarda Čiza (Richard Cheese), predvidjela jednako interesantnu parodiju na mesijanizam njenog glavnog lika. Sedmicu prije nas je šokirala numera iz dobro poznatih “Potpunih stranaca” (eng. Perfect Strangers) uvodeći u igru Marka Lina Bejkera (Mark Lynn Baker), glumca iz realnog svijeta koji, za razliku od svojih kolega sa seta “Potpunih stranaca”, Dženifer Lopez (Jennifer Lopez), Gerija Bjusija (Gary Busey), Entonija Burdena (Anthony Bourdain) ili Pape nije ušao u onih dva odsto odabrane populacije. Prateći istu analogiju, popularna pjesma Reja Lamontanje poslužila je kao najava za krah između centralnih likova “Ostavljenih”, Kevina Garvija (Justin Theroux) i Nore Durst (Carrie Coon).

L 1

Iako se možda na prvi pogled čini da je ovaj raskid došao prilično iznenada, s obzirom na podatak da je većina njihovih neslaganja rezultirala događajima koji su se desili izvan ekrana tokom trogodišnjeg jaza, nastalih na prelomu između druge i treće sezone, sam razvoj situacije se, kada malo bolje razmislite, ipak desio u nekom logičnom slijedu koji se gradio tokom posljednje četiri epizode (a indirektno tokom cijele prošle sezone). On se očitava u odnosu koji od samog početka nije postavljen na zdrave temelje i čvrste noge. Naravno, govorimo o Kevinu i Nori, ljudima koji su toliko dugo lagali jedno drugo da im je sada već ponestalo energije da to rade temeljno kao do sada.

L 2

Jedan od problema sigurno leži u neravnopravnosti usljed činjenice da slomljena Nora, o kojoj je bilo riječi ranije, kao najtragičniji lik ovog narativa, još uvijek, nakon sedam godina, nije u stanju da zaboravi ili barem da ostavi prošlost tamo gdje joj je mjesto (i sa potpunim pravom). Nora je jedinstven lik koji je, za razliku od svih drugih, otjelovljenje i sinonim za patnju prouzrokovanu “iznenadnim odlaskom”, iz prostog razloga jer je ona jedini lik koji je u ovom događaju izgubio sve članove svoje porodice, uključujući i djecu. Smirenost i racionalnost, na koju se cijela serija do sada referisala, a posebno druga epizoda “Don’t be riduclous”, tako postaju jedne od najznačajnjih odrednica njenog kompleksnog lika, čije bi breme sigurno trebalo prouzrokovati određenu vrstu sloma koji nikako da se desi. Međutim, ako je suditi po posljednjoj epizodi, a posebno po njenim finalnim minutima, taj slom koji ju sve vrijeme čeka, viseći joj nad glavom, je sada i više nego izvjestan. Njena nemogućnost da se otrgne prošlosti, pa samim tim i vjeri da će ponovo vidjeti svoju djecu, reflektovana je i u agoniji po dobijanju odbijenice za odlazak na “drugi svijet”, šta god on bio. Iako se Norin glavni razlog za dolazak u Australiju svodi na želju da, kao DoSD (Department of Sudden Departure), raskrinka lanac za koji vjeruje da vara napaćene ljude poput nje, trenutak u kojem dobija negativan odgovor postaje trenutak gdje je sasvim jasno da njena emocija ipak prevladava u odnosu na racio i da je negdje duboko želja za ponovnim susretom sa djecom, pa samim tim i njena potreba da ovaj projekat u koji se uplela bude prava stvar, ipak bila važnija od posla raskrinkavanja prevaranata i tvrdoglavog odbijanja da povjeruje u čudo ili neku višu silu. Činilo se kao da je Nora kojoj smo u tom trenutku posvjedočili bila nova Nora, spremna da povjeruje u sve, pa čak i u Kevina Garvija, novog Isusa Hrista na Zemlji.

L 3

Kevinova uloga, da ne kažemo moć, je naravno drugi važan problem ovog odnosa, ali ne toliko zbog samog postojanja nečeg “natprirodnog” u njegovom liku i djelu, koliko zbog njegove nemogućnosti da o stvarima koje mu se dešavaju razgovara sa svojom životnom saputnicom, bez straha da će po ispovijedanju završiti zavezan lisicama za krevet. Norin nedostak vjere je upravo razlog za njeno konstantno ismijavanje “Jevanđelja o Kevinu”, što, iako logično i sasvim očekivano, s obzirom na dati kontekst, predstavlja problem utoliko jer ona ne zna ono što znaju njen brat Met (Christopher Ecclestone), svekar Kevin st, prvi komšija Džon (Kevin Caroll) ili njegov sin Majkl (Jovan Adepo) – da je Kevin mlađi ne jednom, nego više puta, na očigled svih, ustao iz mrtvih. Ako ju je saznanje o razgovorima sa mrtvim ljudima izbezumilo, šta bi bilo kada bi saznala cijelu priču? Da li bi, kao gore navedeni svjedoci, povjerovala ili bi kao većina “normalnih” ljudi takve događaje pripisala nekom mentalnom oboljenju? Jer, gledajući sa strane, Kevinove odluke da pokuša samoubistvo bacajući se u jezero sa zavezanim armiranim blokom oko noge, ili da popije otrov kako bi se riješio vizija o Peti Levin (Ann Dowd), su odluke bolesnog čovjeka, što je podatak sa kojim serija već uveliko i besramno koketira, uključujući i ovu epizodu koja se dodatno potrudila da nam ubaci tu bubu u uho. Otkriće da djevojka, koju je više od pola epizode pratio po Melburnu, nije Ivi (Jasmin Savoy Brown), došlo je kao određeno razočarenje, ne zato što Ivi de fakto jeste mrtva, koliko zbog toga što je ovim postupkom po prvi put njegov kredibilitet značajno narušen. Tako sada više nego ikada ranije moramo sebi postaviti sljedeće pitanje: da li je Kevin novi Isus Hrist ili je Kevin čovjek na ivici nervnog sloma, kroz čiji iskrivljeni pogled na stvarnost posmatramo svijet? Ako je Isus Hrist ikada postojao, vjerujem da je ovo bila dilema sa kojom su se svi njegovi savremenici borili.

L 4

Sam kraj epizode, pored neophodnog spajanja oca i sina, te Kevinove sigurne nove smrti i posve neizvjesnog vasrksnuća (ukoliko je vjerovati Metu), uvodi još jednu misteriju u igru. I taman kad smo pomislili da smo dobili odgovore na određeni broj postavljenih pitanja, pojavilo se novo. Možda je riječ o metafori koja za cilj ima da prikaže koliko je samo važan odnos između Kevina i Nore, a možda je ipak posrijedi nešto sasvim drugo. Riječ je, naravno, o eksploziji koja se desila tačno u trenutku njihove svađe i raskida, o incidentu koji je blokirao Australiju, onemogućivši Kevinov povratak u Džarden, sedam dana pred godišnjicu “Iznenadnog odlaska”. Slučajnosti ovog tipa rijetko da nisu više od toga kada je riječ o tekstovima Dejmona Lindelofa (Damon Lindelof). Upravo to možda i jeste najefektniji element njegovog pisanja, upotreba misterije i atmosfera koju ona unosi, prožimajući cijelu priču. Taj osjećaj čuda i zadivljenosti dok razotkrivamo vješto upakovanu priču je nešto nesvjesno i neposredno, neki odjek dječijeg spoznavanja svijeta, koji sada u kasnijem dobu oživljava dok pratimo događaje u čijoj fantastičnosti uživamo, želeći prosto da ga ima što više, te da se na još neobičniji i opskurniji način zapliće, ne mareći toliko za objašnjenjem koliko za iskustvom kroz koje prolazimo. To je onaj osjećaj koji imamo gledajući bilo koju misteriju, od procedurala, gdje smo u svakoj epizodi iznova sigurni u konačni trijumf protagonista nad negativnim silama sa kojima se suočavaju, pa ih ipak gledamo zbog putovanja u kojem više uživamo, do serija ovakvog inovativnog tipa, gdje se klasična podjela na glavne likove i antagoniste gubi, predajući prednost slojevitim i kompleksnijim problemima, pri tom izuzetno vješto koristeći tu jednostavnu početnu energiju: želju za novim otkrićem. Sa četiri epizode do kraja, jedino što nam preostaje jeste nada da će kraj ove odlične serije biti znantno drugačiji u odnosu na kraj koji smo dobili nakon šest godina “Izgubljenih” (bez obzira na naslov sedme epizode koji glasi: “The Most Powerful Man in the World (and His Identical Twin Brother”).

Ocjena: 4.8/5
Tekst napisala: Monika Ponjavić

Monika Ponjavić je arhitekta, teatrolog, teoretičar audio-vizuelne umjetnosti i scenski dizajner. U slobodno vrijeme sadi baštu, spašava mačke i negoduje.

***ZABRANJENO JE PREUZIMANJE CIJELOG TEKSTA BEZ DOZVOLE REDAKCIJE. TEKST SE
MOŽE PREUZETI DJELIMIČNO, UZ NAVOĐENJE IZVORA SA LINKOM NA SAJT SRPSKACAFE.
SVAKO DRUGO PREUZIMANJE SMATRAĆE SE ZLOUPOTREBOM I PODLIJEŽE POKRETANJU 
TUŽBE.***

Besplatnu Android aplikaciju portala SrpskaCafe preuzmite ovdje.


Možda vas zanima

Odbornici traže da se dopusti mirno okupljanje ispred Hrama Hrista Spasitelja

AP

Ubistvo u Banjaluci: Upucan na kućnom pragu

SA

Straživuk optužen za prijetnje ubistvom sudiji Okružnog suda

AP

Crnogorski glumac Srbe nazvao izdajnicima, poturicama i smećarima

DB

Novinari satima čekali izjave, nije im dopušten pristup u Predsjedništvo BiH

AP

Epizode serija koje su koštale pravo malo bogatstvo

SA

Predaj komentar

Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne i stavove portala srpskacafe.com. Molimo sve korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo da obrišemo komentar bez prethodne najave i objašnjenja.

Ova stranica koristi kolačiće kako bi osigurali bolje korisničko iskustvo. Nastavkom korištenja pretpostavićemo da ste saglasni sa primanjem kolačića. Prihvati Pročitaj više