Izdvajamo

Monika Ponjavić: Leftovers – Razmišljanja ludih bijelaca


Istorijski gledano, “Walkabout” ili put samospoznaje podrazumijeva takozvani obred inicijacije (eng. rite od passage), za vrijeme kojeg muški pripadnici domorodačkih kultura (obično Aboridžini i Indijanci) ulaze u adolescenciju, živeći kao nomadi do šest mjeseci u divljini, ne bi li tokom tog perioda uspjeli napraviti duhovnu i tradicionalnu tranziciju iz dječaka u muškarca. Put samospoznaje se, naravno, ne mora nužno vezati isključivo za punoljetstvo, nego radije može biti bilo koji put koji za cilj ima da pokaže pravo značenje postojanja na zemlji, što je u posljednjoj epizodi “Ostavljenih” (eng. Leftovers) i bio slučaj.

L 1
Očigledno fasciniran domorodačkom kulturom, čije su se teme i ideje provlačile i kroz “Izgubljene” (eng. Lost), Dejmon Lindelof (Damon Lindelof) uzima “Walkabout” kao svoj sada već lični pečat, preispitujući tako svrhu postojanja jednog posve izgubljenog i neostvarenog bijelog muškarca, koji očajnički želi da bude važan u opštem poretku stvari. U pitanju je naravno odlični Kevin Stariji (Scott Glenn), na kojeg se ovosedmična epizoda fokusirala, a vješta režija Mimi Leder (Mimi Leder) samo dodatno naglasila njegovu poziciju slabog i nemoćnog pojedinca, stavljajući ga u kontrast sa neumoljivom australijskom divljinom (eng. Outback/Bush) u ekstremnim totalima i još ekstremnijim krupnim kadrovima, kojima ova epizoda obiluje. Pored očigledne namjere da prikaže koliko smo mi zapravo mali, te da ljudski kompleks Boga nema realnog uticaja ni na šta, Leder i Lindelof uzimaju ovaj okrutni, prostrani pejsaž kao svoju kulisu i rikvand, mijenjajući, ili bolje rečeno prilagođavajući stil serije datim okolnostima, kontekstu i centralnom liku, čiju priču žele ispričati.

L 2Bogat biblijskim referencama, poput prepričavanja epizode u duhu Svetog Pisma, preko aluzija na Noja, građenje barke i poplavu, ili na iskušenje Isusa u pustinji (hedonizam, egoizam i materijalizam), do bukvalnih znakova poput krsta gdje će leći da umre, put Kevina st. je u ovoj epizodi sve samo ne jednostavan. Vođen znakovima i glasovima koje je po prvi put čuo pet minuta nakon “Iznenadnog odlaska”, Kevin st. je pandan i sušta suprotnost Nori Durst (Carrie Coon). Kao što je ona tokom prošle epizode tvrdoglavo odbijala da vidi niz nelogičnosti koje se vrlo lako mogu interpretirati kao znakovi, tako ih Kevin st. vidi u ama baš svemu, što će ga, između ostalog, i dovesti u Australiju. Za čovjeka koji je dobar dio serije proveo zatvoren na psihijatriji, vjerodostojnost glasova i znakova sa kojima se susreće ostaje upitna, iako serija postavlja stvari tako da po prvi put dobijamo priču iz njegovog ugla, što mu, koliko toliko, daje vjerodostojnost i kredibilitet. Tako njegovo duševno zdravlje postaje jedna od glavnih okosnica serije, prizma kroz koju ćemo posmatrati Perotin fiktivni svijet.

L 3Ima li vjerodostojnosti u njegovim riječima ili se ovdje ipak radi o duševno oboljelom čovjeku koji se, u nastojanju da dokaže svoju posebnost, hvata za slamke, uključujući i posljednju pjesmu, sada već tragično preminulog Kristofera Sandeja? U svojoj namjeri da spasi svijet od neminovnih poplava, Kevin st. odlučuje da, pored puta samospoznaje, preuzme i prilagodi još jedan od tipično domorodačkih rituala, put nomadske pjesme (eng. Songline), koji predstavlja kompleksan metod navigacije čiji korijeni potiču iz domorodačke mitologije. Prema mitologiji, put nomadske pjesme je sistem tekstova koji, u odnosu na pravac kretanja, objašnjavaju posebne putanje inherentno vezane za takozvana stvaralačka bića (eng. creator-being) i njihove pravce kretanja. Navigacija kopnom se postiže ponavljanjem teksta pjesme ili ponovnim izvođenjem (eng. reenactment) priče kroz ples, ali samo pod uslovom da se ciklus pjesama izvodi tačnim redoslijedom. Ovaj metod je svojevremeno zapanjio brojne antroploge koji su bili svjedoci učestalih i vrlo preciznih kretanja (često do nekoliko stotina kilometara) Aboridžina po unutrašnjosti Australije bez kompasa, praćenja zvijezda ili nekog drugog poznatog načina navigacije.

L 4
Umoran od nevjerovatnih događaja sa kojima se do sada nemilice susretao, od čega svakako treba izdvojiti svetu kokošku Tonija, Kevin st. je odlučan da prezume kontrolu nad svojim životom. Kao otac Kevina Garvija, koji je u ovoj instanci savremena verzija Isusa Hrista (tematska pjesma iz špice, “Your own personal Jesus”, dodatno podvlači ovu ideju), on bi onda sasvim logično trebalo da bude Bog, međutim, ta činjenica ga ne zadovoljava u istom smislu u kojem bi ga zadovoljilo na primjer češće pojavljivanje njegovog imena u Metovoj (Christopher Ecclestone) novoj knjizi, koju izgleda niko osim samog autora ne shvata ozbiljno. Ne zadovoljava ga, jer Kevin st, po svemu sudeći, na samom početku epizode još uvijek vjeruje da je on centralni lik priče, a ne njegov sin, koji bi trebalo da je samo njen integralni dio, zbog čega ni sama knjiga nema mnogo važnosti, a kamoli vrijednosti. Posmatrajući stvari iz ovog ugla, sasvim je jasno čime se ova epizoda bavi. “Walkabout” i “Songline”, kao značajni elementi ove epizode, su ništa drugo do metodi za postizanje cilja. Drugim riječima, niz događaja koji se Kevinu st. dešavaju na njegovom putu samospoznaje (walkabout) su toliko nadrealni i karakteristični, da više liče na simbole ili neke elemente domorodačkih kultura nego na realne događaje, čime postaje jasno da su prateći sadržaji njegovog zacrtanog puta (songline) važniji od samog puta, te da ga upravo oni dovode do konačnog cilja (pad sa krova, silazak sa glavne ceste i lutanje po pustinji, susret sa čovjekom koji se zapalio, ujed zmije i pronalazak krsta u pustinji), a ne sam put ili posljednja pjesma Kristofera Sandeja.

L 5
Kako se na kraju ispostavlja, susret sa Grejs (Lindsay Duncan), koja je prošle sedmice u potrazi za odgovorima ubila nevinog čovjeka, je cilj ka kojem je Kevin st. sve vrijeme išao. Sagledavajući priče ova dva lika, aktivno sučeljavajući ih, navodi nas na zaključak da oni predstavljaju međusobni odraz u ogledalu. Samim tim, ono što na kraju posljednje jednočasovne epizode postaje jasno jeste da će Kevin, baš kao i Grejs, pronaći znak podrške svojim uvjerenjima bez obzira na sve, uključujući prepreke i ludosti na koje je do sada nailazio. Vještina u pisanju Dejmona Lindelofa i Toma Spezijalija (Tom Spezialy), autora ove epizode, koristila je upravo te ekstreme (od komičnog uvođenja Tonija do tragične priče o smrti petoro djece), ne bi li nam pokazali da za sve postoji razlog i da su Kevin st. i Grejs suđeni jedno drugom. Naposlijetku, samo bi Kevin (od svih ponuđenih likova), čuvši njenu turobnu i dramatičnu priču, mogao dati odgovor koji je dao. “Malo sam poludila, zar ne?“, bile su njene riječi nakon priznanja o drogiranju, kidnapovanju i ubistvu lokalnog šefa policije. “Ne, Grejs. Ne mislim da si luda uopšte. Samo mislim da si kidnapovala pogrešnog Kevina.” I zaista, ako je ona luda, onda je lud i on, a to je luksuz koji Kevin st. sebi još uvijek ne može dopustiti, niti priznati. U pauzama od svojih aktivnih razgovora sa Bogom, Kevin će radije vjerovati da su on i Grejs isti, te da vide ono što ostatku svijeta naprosto ne polazi za rukom. U ovakvom poretku stvari linija je prilično tanka.

Ocjena: 5/5
Tekst napisala: Monika Ponjavić

Monika Ponjavić je arhitekta, teatrolog, teoretičar audio-vizuelne umjetnosti i scenski dizajner. U slobodno vrijeme sadi baštu, spašava mačke i negoduje.

***ZABRANJENO JE PREUZIMANJE CIJELOG TEKSTA BEZ DOZVOLE REDAKCIJE. TEKST SE
MOŽE PREUZETI DJELIMIČNO, UZ NAVOĐENJE IZVORA SA LINKOM NA SAJT SRPSKACAFE.
SVAKO DRUGO PREUZIMANJE SMATRAĆE SE ZLOUPOTREBOM I PODLIJEŽE POKRETANJU 
TUŽBE.***

Besplatnu Android aplikaciju portala SrpskaCafe preuzmite ovdje.


Možda vas zanima

Odbornici traže da se dopusti mirno okupljanje ispred Hrama Hrista Spasitelja

AP

Ubistvo u Banjaluci: Upucan na kućnom pragu

SA

Straživuk optužen za prijetnje ubistvom sudiji Okružnog suda

AP

Crnogorski glumac Srbe nazvao izdajnicima, poturicama i smećarima

DB

Novinari satima čekali izjave, nije im dopušten pristup u Predsjedništvo BiH

AP

Epizode serija koje su koštale pravo malo bogatstvo

SA

Predaj komentar

Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne i stavove portala srpskacafe.com. Molimo sve korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo da obrišemo komentar bez prethodne najave i objašnjenja.

Ova stranica koristi kolačiće kako bi osigurali bolje korisničko iskustvo. Nastavkom korištenja pretpostavićemo da ste saglasni sa primanjem kolačića. Prihvati Pročitaj više