Art

Nebojša Ristić: So i biber


„It was 20 years ago today…“. E, pa nije toliko nego dva i po puta više, od kad je svijetlo dana ugledao jedan od najboljih, a u svakom slučaju „najposebnijih“ albuma rokenrola. I da se odmah zna, ovo piše zagriženi Stonesljubac, koji priznaje sav genij The Beatles, ali mu iz nekog razloga koji se ovdje neće naširoko elaborisati, pjesme Jaggera i Richardsa znače više i dodiruju ga jače.

Isto tako, imao sam priličan otpor da se posvetim još jednom, makar je tako izgledalo, prepakivanju i previše dobro poznatog materijala. Sve pod famom o navodno nečuvenim snimcima i svim drugim trikovima kojima se muzička industrija odavno služi da nam ponovo proda jednu te istu stvar. Samo uvodni taktovi naslovne pjesme su bili dovoljni da to sve zaboravim i predam se čistom ushićenju.

Igrom slučaja, a vjerovatno ponajviše što je „Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band“ od samog izlaska pratila naročita fama, to je bio i prvi album The Beatlesa koji se obreo u mojoj kolekciji. Sa trinaest godina to nije nikako dobra polazna osnova, tako da vjerujem da je to ključni razlog što je svako kasnije vrijednovanje njihovih albuma išlo redovno u korist „Revolvera“, „Rubber Soula“ ili „The Beatles (White Album)“. Potpuno je jasno da jednom ranom tinejdžeru ne znači puno drama jedne „She's Leaving Home“ u kojoj Paul opjevava previše običnu porodičnu situaciju, praćen praktično samo gudačima. Šta tek reći za i danas radikalni zahvat kojeg se dohvatio Harrison u mantri „Within You, Without You“ sa sve sitarima. Kako god, najpoštenije je reći da su ova poređenja nezahvalna, jer šta bi bilo da se greškom „Penny Lane“ i „Strawberry Fields Forever“ nisu pojavili na singlu, već ušli na ovaj album kako je bilo planirano?

Najava izlaska remiksovanog „Sgt. Peppera“ me iz tog razloga nije previše uzbudila, jer nisam mogao da dokučim šta bi ta intervencija mogla da doprinese. To što se remiksa prihvatio Giles Martin, sin pokojnog Georgea Martina, legendarnog producenta koji je slovio praktično kao peti Beatle, zahvaljujući tome što je jedini umio da isprati i do kraja sprovede u djelo briljantni talent Johna, Paula, Georgea i Ringa, nije moralo samo po sebi ništa posebno da znači. Jeste da je Martin Jr. radeći sa ocem na projektu „Love“ dokazao da iver neće nego pored klade, ali sam ipak zebao od pomisli da bi ovo moglo da se pretvori u svetogrđe, tipa farbanja „Casablance“. I sad, da napokon ispalim ono što vas vjerovatno najviše zanima – „Sgt. Pepper“ zvuči bolje nego ikada, it rocks!

Istorija kaže da je ovaj album izvorno, od strane samih The Beatles bio urađen u njima omiljenoj mono tehnici, ali da su ga na kraju prepustili u ruke Gilesovom ocu da ga producira u stereo zvuku. Naravno da je Sir George to odradio besprekorno, inače ne bismo sve ove godine pričali o ovom albumu sa toliko pijeteta. Međutim, Giles Martin je ovdje odlučio da instrumente i vokale rasporedi na drugačiji način, radeći u stereo-tehnici, ali polazeći od tog mono-miksa (koji se inače dobije u raskošnijoj varijanti ovog CD-a). Time je postigao zapanjujuće rezultate i sada one pjesme koje odavno znamo napamet dolaze ka nama u tako kompaktnoj i nabrijanoj formi, da se u vazduhu odmah pojavljuje pitanje da li smo pedeset godina imali pred sobom jedan potpuno drugi album.

Pod punom supervizijom i saglasnošću McCartneyja, koji je i izvorno bio glavna pokretačka snaga iza ovog albuma (Lennon je bio pomalo uspavan), pjesme su dobile novo ruho. Jednostavno, sad se sve mnogo bolje i čistije čuje, a bubnjevi su postavljeni tamo gdje im je mjesto – u sam centar. Time se pokazala esencijalnost ovog instrumenta za svuk svakog benda, i ne mogu da prežalim što su master-trake našeg „Sgt. Peppera“, „Odbrane i poslednjih dana“ Idola, jednostavno – presnimljene. Da nije tako možda bi danas imali remiksovanu i tu ploču kojoj samo to nedostaje da je odvede u neku drugu galaksiju. Kako u legendarnim „Abbey Road“ studijima za takve stvari služi sef, to je Giles Martin mogao da se s njima „igra“ do mile volje i da već poznatoj legendi o tom studiju kao jedinom gdje se bubnjevi mogu snimiti na takav način, doda novu dimenziju.

The Beatles2

A da je tih dimenzija bilo 1967. ne treba ni sumnjati. Nepunu godinu ranije, nije bilo drugog spasa nego prestati sa koncertima na kojima se ionako nije ništa čulo od vrištanja obožavateljki, u orbitu su došli narkotici, prije svega LSD, „Ljeto ljubavi“ je punom snagom nadolazilo. Na drugoj strani okeana je pomjereni genije Briana Wilsona izbacio „Pet Sounds“ i izveo dotadašnju pop-muziku u neke druge hemisfere. Sve to a još propušteno kroz neke od najvećih kompozitorskih umova prošlog vijeka poznatih kao John & Paul, te u nešto manjoj mjeri kao George & Ringo, je moralo da eksplodira na način kakav je „Sgt. Pepper“ eksplodirao pred očima javnosti nestrpljive da vide šta je iznenadna izolacija najpopularnijeg benda na svijetu skrivala. Naravno, bilo je tu i raznih banalnosti i slučajnosti jer nema zakonitosti po kojoj nastaju veličanstvena djela, pa je tako i sam narednik Pepper nastao u glavi Paul McCartneyja koji je pogrešno čuo obično pitanje: “Pass the salt and pepper?“. Sličnim slučajem je i kultni Burroughsov roman izvorno planiran kao „Gola požuda“(lust), završio kao „Goli ručak“ (lunch), samo zato što je to tako čuo i dopalo se Allenu Ginsbergu.

Gotovo je nemoguće zamisliti kakav je potres prije 50 godina izazvao ovaj album upakovan u čuveni omot, kojem je potpuni kontrapunkt davala fotografija članova benda unutar korica. Na njoj, kako sami kažu, pokušavaju da, za razliku od rusvaja na naslovnoj strani, toplinom pogleda prodru kroz objektiv do krajnjeg slušaoca. Ono što je sigurno jeste da su prodrli do šefova BBC koji su uz silno izvinjavanje EMI Records, ipak zabranili emitovanje „A Day In The Life“, jer su, ispravno, prepoznali narkotičke konotacije u stihu „I'd Love To Turn You On“. Za potpuno shvatanje cenzorskih muka treba samo znati koliko su The Beatles bili veliki u tom momentu te se usuditi na takav potez. Veliki i beskompromisni, jer iz svake rilne izbija potpuno zanemarivanje onog što bi neko mogao da pomisli, jedino važno je bili istjerati svoju ideju do kraja. Ta hrabrost i upuštanje u eksperiment čine ovaj album potpuno posebnim u opusu The Beatlesa i cjelokupnoj rokenrol istoriji. To može da izazove samo divljenje, ma koliko neko, poput autora ove kolumne, više preferirao melodijsku superiornost jedne „Eleanor Rigby“.

Kopajući kroz ogromnu arhivu demo-snimaka, i to svakog pojedinačno, Giles Martin, zvijezda ovog velikog poduhvata je shvatio jednu stvar koja je nekako uvijek ostajala zaboravljena. Ti snimci, svi odreda, su – bučni, a svi pravi rokenrol bendovi su takvi. Jedan od dva najveća u istoriji je bio upravo takav. Ko ne vjeruje nek još jednom posluša sam kraj gorepomenutog zabranjenog čuda od pjesme, koja kroz čarobnu buku dolazi do razrješenja i E-dura istovremeno odsviranog na tri klavira. Poslije toga više ništa nije moglo, niti je više ikad bilo isto.

Nebojša Ristić

Nebojša Ristić je novinar i voditelj. Zaražen je teškim oblikom rokenrolmanije još prije četiri decenije. Jedno vrijeme se od toga bezuspješno liječio i na kraju – odustao. Iz nekog samo njemu znanog razloga, uživa da svoja otkrića i razmišljanja na ovu temu podijeli sa vaskolikom populacijom, mada zna da istu, osim jednog, statistički zanemarivog broja, to savršeno ne zanima.

Besplatnu Android aplikaciju portala SrpskaCafe preuzmite ovdje.


Možda vas zanima

NPRS: Umjesto predstave “Usamljeni Zapad” igra “Ožalošćena porodica”

DB

Tvrđava Kastel kao inspiracija za seriju “Hotel Balkan”

DB

“Potraga kao sreća”: Objavljena nepoznata priča Ernesta Hemigveja

DB

Willie Nelson objavio svoj jubilarni 70. studijski album (VIDEO)

DB

Preminuo Džon Benfild: Glumio detektiva Kernana u seriji “Prime Suspect”

OT

“Ima li pilota u avionu?”: 40 godina legendarne komedije

DB

Predaj komentar

Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne i stavove portala srpskacafe.com. Molimo sve korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo da obrišemo komentar bez prethodne najave i objašnjenja.

Ova stranica koristi kolačiće kako bi osigurali bolje korisničko iskustvo. Nastavkom korištenja pretpostavićemo da ste saglasni sa primanjem kolačića. Prihvati Pročitaj više