Izdvajamo

Monika Ponjavić: “Fargo” – Ludilo s pokrićem


Trebalo mi je nešto više od tri godine da pogledam prvu sezonu serije “Fargo” (eng. Fargo). Pokušavala sam iznova i iznova, sa svakom nadolazećom godinom, i uvijek sam odustajala već negdje na samom početku, potpuno nespremna da se povežem sa likovima poput Lorna Malvoa (Billy Bob Thornton) ili Lestera Najgarda (Martin Freeman), bez obzira na njihov kvalitet ili kvalitet tekstualnog predloška po kojem su njihovi likovi izgrađeni.

Dugo mi je trebalo da shvatim da je moj osnovni problem bio sveden zapravo na jednu vrlo prostu činjenicu – “Fargo” je adaptacija (istoimenog) filma braće Koen (Ethan & Joel Choen). I to ne bilo kojeg, nego njihovog najboljeg.

F 1Ljepota, ili bolje rečeno, specifičnost “Farga” (prvenstveno filma, a zatim i serije koja tu specifičnost vjerodostojno preuzima i gradi kao svoju) ogleda se u činjenici da je u pitanju priča smještena u rijetko istraživani dio Sjedinjenih Američkih Država, Minesotu, odakle potiču i sama braća Koen, što ovu priču dijelom čini i autobiografskom. Njihova inicijalna odluka da prikažu takozvani “Midwest”, američki beskraj dosade, sivila i beznađa u koji se ne dolazi je u samom početku djelovala kao da će rezultovati serijom klišea. Međutim, završni proizvod, u kojem su sve ove osobine uzete, a zatim prilagođene i izvrnute naglavačke, u svrhu crnog humora, je ipak pokazao da ponekad za dobru priču priča uopšte nije ni važna koliko onaj ko će priču ispričati i način na koji će to uraditi.

FARGO -- Pictured: Martin Freeman as Lester Nygaard -- CR. Matthias Clamer/FXTon, odnosno prizvuk koenovskog svijeta jeste druga specifičnost “Farga”, jer je upravo ovdje i postignuto stvaranje onoga što će postati prepoznatljivi stil i što će Itana i Džoela Koena vinuti u zvijezde. Taj ton najbolje se može opisati kao jedan posebno stvoren svijet u kojem su, sa određene tačke gledišta, svi principi i svaka aktivnost glavnih likova izvrnuti naglavačke, bizarni, ekstremni i iskarikirani do te mjere da oni sami postaju elementi iz kojih je njihov stil na kraju i satkan. U tom smislu na njega se ne može gledati pogrdno, sa visine, niti je on tu da bi bio predmet zabave niti da ismijava. Osim ako to nije namjera reditelja. Ali je onda to posve druga priča. U tom smislu, dobar dio njihovih likova su zapravo ekstremi – sveci, grešnici, budale, mudraci, a ponekad i sve to, i sve to odjednom. Nikad prezirani. Ili rijetko kad.

F 3Treća, i možda najvažnija specifičnost, ogleda se u izgradnji likova koji su tako prkosno svoji. I to u narativima koji u velikoj mjeri zavise upravo od njihove karakterizacije i identiteta, na kojoj su i zasnovani. Jer ko je Mardž Gunderson (Frances McDormand) i jeste odgovor na pitanje šta je „Fargo“ i čime se on zapravo bavi. Upravo njen izostanak ili, bolje rečeno, nedostatak snage glavnog lika koji je tu da je zamijeni, u vidu Moli Solverson (Allison Tolman), jeste najslabija karika prve sezone “Farga”. Ali ne u smislu da je Tolman loše iznijela svoju ulogu, naprotiv, nego radije da način na koji je njen lik imitirao lik na kojem je baziran ostao negdje izgubljen u pokušaju aproprijacije i dijelom nespretnog prevođenja.

F 4Kao centralni lik ove priče, Mardž je bila njen stub i pokretač bez kojeg teško da bi Džeri Lundegard (William H. Macy) ikada dobio na težini i značenju koje je u ovoj sprezi uspio izgraditi. Zato, kada govorimo o “Fargu” (filmu) uvijek ćemo se prvo sjetiti Frensis Mekdormand, za razliku od prve sezone serije, gdje uvijek prvo govorimo o Martinu Frimenu i Biliju Bobu Torntonu, ističući njihovu prisutnost (u kadru) i izvanredne glumačke sposobnosti. I to je problem, jer “Fargo” je neo-noar koji svoju priču gradi oko centralnih likova policijaca koji suže kao vezivno tkivo između publike i ostatka nevjerovatnih likova i događaja koji nastanjuju ovaj iščašeni svijet.

F 5Sama priča, kao što vjerovatno znate, smještena je u sred onoga što izgleda kao jedna duga, mračna, ali i izrazito svijetla, hladna i naizgled vječna zima. Svi oni koji su ovakve i slične zime iskusili dobro su upoznati sa osjećajem beznađa koje one generišu, a koji je ovdje prikazan na jedan vrlo slikovit i nadasve tačan način, jer, kako priča odmiče, zima postaje ne samo jedan od glavnih protagonista, nego i jedan od glavnih razloga zbog kojeg su svi ti likovi, zakovani u ledu, u najgorem slučaju ili izgubili dio razuma ili (samo dijelom) otupili. Osjećaj beznađa i izolovanosti, fizičke i pshičke, prikazan je i kroz blještavu bjelinu nepreglednih kubnih metara i metara snijega. Bjelina je ovdje naravno zamijenila mrak (noara), ali služi istoj svrsi, da naglasi apsurd i ludilo malog čovjeka kojem jednostavno ništa ne polazi za rukom – njegovu izolovanost u problemu. To je u suštini i glavni zaplet kako filma, tako i svake nadolazeće sezone.

F 6Prva sezona, iako puna nedostataka (baš kao i treća koja joj je savršen pandan jer obje uhvate ritam negdje na svojoj polovini prateći priču savršenih zlikovaca), se na kraju, i pored mog upornog otpora, ispostavila kao jedno vrlo zanimljivo štivo, ali i kao savršeni uvod za ono što će tek nastupiti 2015. godine. Riječ je naravno o drugoj sezoni, za koju sa punim uvjerenjem mogu reći da je remek djelo, potpuno različito od svog prethodnika, ali i od onog koji je uslijedio, sa određenom pauzom, dvije godine kasnije. S obzirom da je riječ o antologiji, sugerišem da, u slučaju da osjećate isti otpor kao i ja, umjesto da stavite “Fargo” po strani, odmah pređete na drugu sezonu, jer propustiti je bila bi zaista prava šteta. I gubitak. Jedina poveznica između njih odslikava se kroz prisustvo šerifa Lu Solversona, kojeg u prvoj sezoni, čija je radnja smještena u 2006. godinu, igra Kit Karadin (Keith Carradine), dok je u drugoj, nekih trideset godina ranije, ali na istom mjestu, ista ta uloga povjerena odličnom Patriku Vilsonu (Patrick Wilson).

F 7Kreativna odluka njenog tvorca, Noe Houlija (Noah Hawley), da po izlasku iz prve sezone odbaci njenu uspješnu formulu i iz korijena promijeni pristup, uvodeći u igru umjesto jednog ikoničnog lika, poput Lorna Malvoa, čitav anasmbl jednako važnih karaktera (od božanstvenog ludila Majka Miligana i Kičen braće, preko Hanzija, Henka Larsona, Pegi i Eda, porodice Gerhard do Lua Solversona) je odluka koja se višestruko isplatila.

FARGO -- Pictured: Allison Tolman as Molly Solverson -- CR. Matthias Clamer/FXSvojevrstan masterklas u dramaturgiji i načinu pričanja priče, “Fargo” je sa krajem druge sezone potvrdio svoju važnost. Upotreba muzike, fantastična, inovativna montaža, fotografija i kamera, zapravo svaka od komponenti koja je dozvolila medijumu poput ovog ne samo dovoljno prostora da diše nego i da izgradi sopstveni ton i upečatljiv stil je ovdje došla do izražaja, stvarajući generalno utisak da je, za razliku od prve (pa na kraju krajeva i od filma), druga sezona dobila na određenoj hrabrosti koja je rezultovala ogromnom energijom i poletom. Uprava je ta hrabrost dovela do formiranja jednog jasno uspostavljenog sistema ludila, neophodnog, ali i dovoljno prostranog za naseljavanje širokog dijapazona jednako ludih, visoko karikiranih likova, gdje se pojava NLO-a, kao sastavnog dijela i jednog od glavnih pokretača priče, čini kao sasvim logičan slijed događaja.

Prva sezona: 4/5
Druga sezona: 5+/5
Treća sezona 4/5

Tekst napisala: Monika Ponjavić

Monika Ponjavić je arhitekta, teatrolog, teoretičar audio-vizuelne umjetnosti i scenski dizajner. U slobodno vrijeme sadi baštu, spašava mačke i negoduje.

***ZABRANJENO JE PREUZIMANJE CIJELOG TEKSTA BEZ DOZVOLE REDAKCIJE. TEKST SE
MOŽE PREUZETI DJELIMIČNO, UZ NAVOĐENJE IZVORA SA LINKOM NA SAJT SRPSKACAFE.
SVAKO DRUGO PREUZIMANJE SMATRAĆE SE ZLOUPOTREBOM I PODLIJEŽE POKRETANJU 
TUŽBE.***

Besplatnu Android aplikaciju portala SrpskaCafe preuzmite ovdje.


Možda vas zanima

Ima nade: Ljajić i Mitrović “riješili” Litvaniju

DB

Afera Trion Tel u Banjaluci se nastavlja!

DB

I utorak sunčan i natprosječno topao

DB

Zašto je RK Borac otjerao Srđana Savića? (VIDEO)

DB

Zbog migranata zakazana vanredna sjednica

DB

Vranjska kod Bileće: Zbog migranata ne spavamo, šteta sve veća! (VIDEO)

DB

Predaj komentar

Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne i stavove portala srpskacafe.com. Molimo sve korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo da obrišemo komentar bez prethodne najave i objašnjenja.

Ova stranica koristi kolačiće kako bi osigurali bolje korisničko iskustvo. Nastavkom korištenja pretpostavićemo da ste saglasni sa primanjem kolačića. Prihvati Pročitaj više