Izdvajamo

Monika Ponjavić: Westworld – “Is it future or is it past” što bi rekao Linč


Za razliku od prošle godine, kada sam vas na sedmičnom nivou vodila kroz “Zapadni svijet” (eng. Westworld), ove ću vas uvesti u priču, javiti se dva puta tokom samog putovanja i napisati jedan finalni tekst po završetku sezone, nastojeći da pokrijem sve aspekte ove odlično napisane serije.

Već nakon premijerne epizode druge sezone, koja je emitovana prije tri dana, jasno je da ni ova sezona neće biti jednostavna i da nas u narednih nekoliko sedmica očekuje mnoštvo teorija, iznenađenja i zabavnog štiva.

Interesantno je da su već sa prvim kadrovima dvije teorije odbačene, dok je jedna potvrđena. Naime, Ford (Anthony Hopkins) je, kako smo saznali, mrtav, ili barem njegovo fizičko tijelo. Zapadni svijet je na ostrvu, ali ne na Marsu ili nekoj drugoj planeti, nego na Zemlji. Gdje na Zemlji, ne znamo. Kada je riječ o ostalim likovima i događajima, priča nastavlja tamo gdje smo prošle godine stali, s tim da je za sada potvrđeno da je Tereza (Sidse Babett Knudsen) takođe mrtva, da je Stabs (Luke Hemsworth) živ (ili je svoja replika), dok je Elsi (Shannon Woodward) još uvijek u kategoriji nestalih. Poznatim licima – Dolores (Evan Rachel Wood), Tediju (James Marsden), Bernardu (Jeffrey Wright), Vilijamu (Ed Harris), Mejv (Thandie Newton), Hektoru (Rodrigo Santoro), Sajzmoru (Simon Quarterman), Šarloti (Tessa Thomspon) – su se pridružili novi članovi u formi Flokija (Gustav Skarsgard) iz “Vikinga” (eng. Vikings) i Džordžine (Betty Gabriel) iz Pilovog (Jordan Peele) visoko hvaljenog filma “Bježi!” (eng. Get Out). Radnja se ponovo odvija kroz tri vremena, ali ovaj put potpuno otvoreno i bez ikakvih trikova.

Kažem bez trikova, sa takvim samopouzdanjem, a da pri tom nisam uopšte sigurna da li je to tačno, s obzirom da je uvodna scena već sama po sebi nadvila određeni oblak sumnje nad ovom tvrdnjom. Vodeći se istim principom i vizuelnim identitetom, postavljenim u prvoj sezoni, scena je prikazana tako da na prvi pogled pomislite da je riječ o razgovoru koji vode Dolores i Arnold u nekom trenutku u prošlosti, dok je Arnold još uvijek bio čovjek. U njoj Arnold/Bernard govori ne samo o svojoj noćnoj mori, koja će na smislu i težini dobiti u posljednjem minutu epizode, nego i o svom strahu šta bi Dolores, zbog inteligencije i brzine kojom uči stvari, mogla postati, navodeći nas manipulativno da pomislimo kako se ovaj kodirani razgovor de fakto dešava u prošlosti predviđajući budućnost, što uopšte ne mora da znači.

Dakle, za sada, kako stvari stoje, radi se o minimalno tri različita vremena. U prvom, imamo Dolores i Arnolda/Bernarda koji razgovor vode u dalekoj prošlosti, bliskoj prošlosti, sadašnjosti ili budućnosti. U drugom, pratimo Bernarda, Šarlotu, Vilijama, Mejv, Sajzmora i Hektora, neposredno nakon masakra. U trećem, dvije sedmice kasnije, Stabs i njegova ekipa pronalaze Bernarda na plaži, Ford trune na podijumu na kojem je skončao, a Dolores, koja više nije ni Dolores ni Vajat nego neko treći (“myself”), zajedno sa Tedijem napreduje ka “Vratima” (što je vjerovatno “Valley Beyond”). Međutim, bez ulaska u svaku od ovih priča ponaosob, prepričavajući ih, radije bih se osvrnula na nekoliko ključnih momenata i postavila nekoliko pitanja koja će, vjerujem, negdje u budućnosti dobiti na značaju i, samim tim, imati puno više smisla. Krenimo redom.

1. Odakle se stvorilo more? I bengalski tigar iz Sektora 6?

Pored očiglednih razloga, najavljeni svijet Japana iz perioda šogunata, bio je jedan od osnovnih razloga zbog čega je druga sezona iščekivana sa tolikim nestrpljenjem. Iako o ovom dijelu parka još uvijek nije bilo ni riječi, i iako stanište bengalskog tigra nije Japan, sasvim je sigurno da pojavu nekih novih parkova ipak možemo očekivati ove sezone. Ono što je trenutno ključno, goruće pitanje jeste da li su ti parkovi fizički odvojeni prostori, nalaze li se u istoj realnosti, u istom vremenu, na istom ostrvu i postoji li mogućnost da se oni, ukoliko se radi o različitim dimenzijama i realnostima, spoje u jedan veliki park unutar kojeg bi se pojava bengalskog tigra na divljem zapadu mogla smatrati anomalijom? Ili su parkovi jedan pored drugog, bez neke posebne granice koja je, usljed čitavog haosa koji je nastupio prošle godine, sada izbrisana i premostiva? Sa druge strane, ukoliko se, kao u “Na rubu nauke” (eng. Fringe), desi da se dva ili više svjetova spoje u jedan, i ukoliko je to ono što trenutno gledamo, postoji li mogućnost da se more sa kraja epizode pojavilo odjednom i bez najave, izazivajući tako pokolj domaćina, ili su oni, pak, ponašajući se u skladu sa svojim novim kodom, po naredbi kolektivno izvršili samoubistvo? Ili se Dolores kompjuterski prenijela iz svog tijela u Bernardovo/Arnoldovo i napravila zasjedu za Stabsov tim uzevši u obzir da jedno od tijela “mrtvih” domaćina pripada Tediju.

2. Koliko Arnolda/Bernarda trenutno pratimo?

Bernard je, kao što znamo, robot kojeg je, prema liku svog prijatelja i partnera izgradio, Robert Ford. Arnold Veber je bio jedan od osnivača parka i zagovornik slobodne volje vještačke inteligencije i svijesti. Iako je Zapadni svijet zamišljen kao park bez odgovornosti i stvarnih posljedica, u kojem niko ne može izgubiti život, tokom svoje “Vajat faze” Arnolda je ubila Dolores, očigledno programirana (od strane Arnolda) da to i uradi. Uvjeren da je prije svoje smrti Arnold svojim “(samo)ubistvom” prekršio pravila koja je sam uspostavio, Vilijam (s pravom) vjeruje da je Arnold iza sebe, za kraj, ostavio još jednu priču. Sa druge strane, iako se u samom početku Ford nije slagao sa filozofijom svog partnera, njegov kraj, kao ogledalo i refleksija Arnoldovog kraja, stoji kao jasan dokaz da su se dva prijatelja naposlijetku ipak oko iste ideje ujedinila, udahnjujući tako “život” i svijest svojim elegantnim humanoidnim kreacijama.

Tokom ove sezone saznajemo od Forda (u tijelu mlađeg sebe) da je Ford neposredno pred svoju smrt, baš kao i Arnold sa “Lavirintom” (eng. The Maze), osmislio novu igru, pod nazivom “Vrata” (eng. TheDoor), dizajniranu specijalno za Vilijama. Koliko je Ford bio ispred svih i šta mu je bio plan, još uvijek nije jasno. I ako je Ford Bernardov tvorac, koliko replika svog prijatelja je Ford napravio, i da li je? Jesu li svi roboti ili ima i klonova? I da li će Bernard, kao i Dolores, uskoro evoluirati u samog sebe, odnosno u Arnolda, po čijem liku, duhu i tijelu je napravljen? Zanemarujući različito ponašanje tri Bernarda koja smo tokom tri različita vremena u ovoj epizodi pratili (što možemo pripisati različitim situacijama i kontekstu u kojem su se našli), zanemarujući odjeću, koja se iz scene u scenu mijenja (što je negdje i posve logično), razlika koja fizički postoji i koja bi trebalo da se jasno nađe u minimalno dva vremena koja pratimo jasno ukazuje na to da sa Bernardom nešto nije u redu. Naime, tokom posljednje sezone Bernard je upucan u glavu i zatim saniran, međutim, samo jedna njegova verzija u ovoj epizodi ima ožiljak koji tome svjedoči. Jasno je da verzija pronađena na plaži, čiji je vid odjednom besprijekoran (kadar na naočare sugestivno stavlja taj podatak u prvi plan), na desnoj strani čela nema ožiljak, dok ona koja provodi vrijeme sa Šarlot u podrumima Delosa ima. Da li je to bitno?

3. Kakve podatke Abernati sa sobom nosi?

Piter Abernati, šerif i otac, koji je krajem prošle sezone završio u skladištu demontiranih domaćina, bio je klica promjena koje su se desile, jer je, bez namjere i predumišljaja, izgovarajući Šekspira – These violent delights have violent ends – potpuno nesvjesno pokrenuo revoluciju. Programirane da probude svijest i daju uvid domaćinima u njihova sjećanja i prethodne “živote”, odnosno iteracije u parku, ove riječi su, prenošene od jednog robota do drugog, poslužile kao okidač koji je Dolores i Mejv, a sa njima i sve ostale, doveo do buđenja i sadašnjeg trenutka.

Pred sam kraj sezone, Šarlot odlučuje da iskoristi “penzionisanog” Abernatija za skladištenje podataka starih 35 godina, te da mu, u dosluhu sa Sajzmorom, da tek toliko svijesti ne bi li on, u datom trenutku, bio u stanju da napusti park sa netaknutim i sačuvanim podacima. U svojoj glavi. Kao što smo tokom ove epizode vidjeli, uređaj u obliku jajeta, koji slobodno pluta u nekoj vrsti tečnosti, metaforički služi kao zamjena za mozak, u smislu da pohranjuje sve podatke o iskustvima kroz koje je domaćin za života prošao. O kakvim podacima je u slučaju Abernatija riječ, još uvijek ne znamo. Ali, možemo nagađati. Vraćajući se na ugovor iz prve sezone, prema kojem je Delos vlasnik svih “tjelesnih tečnosti” gostiju (By entering the Delos Destinations Port of Entry, you acknowledge that Delos, Inc. controls the rights to and remains the sole owner of, in perpetuity: all skin cells, bodily fluids, secretions, excretions, hair samples, saliva, sweat, blood, and any other bodily functions not listed here. Delos, Inc. reserves the right to use this property in any way, shape, or form in which the entity sees fit), o čemu sam pisala prošle godine, možemo zaključiti da je Delos zapravo vlasnik DNK gostiju, bogatih gostiju, čija ponašanja i divljaštva sa i prema robotima ima pohranjena na hard disku.

S tim u vezi, u jednom od skrivenih punktova u parku, za koje čak ni Bernard nije znao, otkrili smo novu vrstu robota – dronove. Kako smo vidjeli, jedna od njihovih osnovnih funkcija je izvlačenje i pohranjivanje upravo tih podataka, iz “mozgova” domaćina. Druga, koja graniči sa hororom, jeste prikupljanje DNK sa domaćina, DNK gostiju, čiji je vlasnik Delos. Samim tim, prva logična stvar koja pada na um jeste da Delos DNK koristi da bi klonirao svoje goste. Da li to onda znači da Delos koristeći podatke iz sjećanja domaćina ucjenjuje određene goste parka, praveći njihove klonove, koji bi ih u realnom svijetu mogli zamijeniti i biti pod kontrolom, povinovani u potpunosti Delosovoj volji? Da li je to zapravo “mali projekat sa strane” kojim se Šarlot Hejl sve vrijeme bavi, o čemu je bilo riječi tokom prve sezone? Odnosno, da li je to prava vrijednost Delosa kojem je zabavni aspekt parka ništa drugo do paravan? Najvjerovatnije.

P.S. Ne znam za vas, ali mislim da su mi Sajzmor i Mejv novi omiljeni televizijski par.

Tekst napisala: Monika Ponjavić
Ocjena: 5/5

Monika Ponjavić je teoretičar filma, teatrolog, scenski dizajner (scenograf) i zaljubljenik u popularnu kulturu. U slobodno vrijeme sadi baštu, spašava mačke i negoduje.

***ZABRANJENO JE PREUZIMANJE CIJELOG TEKSTA BEZ DOZVOLE REDAKCIJE. TEKST SE
MOŽE PREUZETI DJELIMIČNO, UZ NAVOĐENJE IZVORA SA LINKOM NA SAJT SRPSKACAFE.
SVAKO DRUGO PREUZIMANJE SMATRAĆE SE ZLOUPOTREBOM I PODLIJEŽE POKRETANJU 
TUŽBE.***

Besplatnu Android aplikaciju portala SrpskaCafe preuzmite ovdje.


Možda vas zanima

Finale SP: Španija ili Argentina?

SA

Magla u kotlinama i dolinama

SA

Sunčano sa temperaturom do 29 stepeni

SA

Partizan slomio Proleter

SA

Premijer liga BiH: Borac poražen u Tuzli

SA

Monika Ponjavić: Succession – Moj omiljeni citat Šekspira: uzmi proklete pare!

SA

1 komentar

Maja Dukan Ponedjeljak, 18.06.2018., 13:49 at 1:49 pm

A što sada nakon 8 izvanredne epizode?
Po meni je to bila daleko najbolja epizoda- od fenomenalnih snimaka, pametnih dijaloga ma sve je bilo super! Mislim da bolje ne može i baš me zanima što će biti danas.

Odgovor

Predaj komentar

Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne i stavove portala srpskacafe.com. Molimo sve korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo da obrišemo komentar bez prethodne najave i objašnjenja.

Ova stranica koristi kolačiće kako bi osigurali bolje korisničko iskustvo. Nastavkom korištenja pretpostavićemo da ste saglasni sa primanjem kolačića. Prihvati Pročitaj više