Izdvajamo

Monika Ponjavić: Afera – Iz prvog lica


Ovog mjeseca na male ekrane nam je stigla četvrta sezona serije “Afera” (eng. The Affair), u produkciji kuće Showtime. Ova inovativna drama potresala je publiku posljednjih godina svojim vrlo realističnim prikazom svih onih trenutaka, odnosa i događaja koje izaziva način života savremene porodice u takozvanom razvijenom svijetu.

Lična i porodična drama, što je epicentar ovog djela, ovdje dobija jednu posebnu vrstu izraza koji se ogleda u režijskom postupku postavljanja događaja iz ugla gledanja različitih likova, dajući nam tako potpuno različite interpretacije i viđenja istih događaja, čime se na vrlo inovativan način govori o želji pisaca da nam priču bukvalno prenesu sa svim njenim aspektima. A uostalom zar to nije tako i u samom našem životu u kojem svi ljudi kojima smo okruženi imaju ličnu i često različitu interpretaciju istih događaja? Takav pristup, pored neočekivanog osvježenja, daje dodatnu težinu likovima, stvarajući narativ u kojem više nemamo klasičnu podjelu na protagoniste i antagoniste, nego prosto na žive ljude, od krvi i mesa, sa svim svojim vrlinama i manama, koji se, svako na svoj način, nosi sa životom i svime što on sa sobom nosi.

Priča, za one koji ne znaju, prati dva para čiji se životi izokrenu naopako nakon jednog izleta naizgled bezazlene romanse između pisca Noe Soloveja (Dominic West) i mlade Alison Bejli (Ruth Wilson), koja preraste u strahovito dramatičnu aferu koja će pokidati njihove odnose, sa Noinom ženom Helen (Maura Tierney) i Alisoninim mužem Kolom Lokhartom (Joshua Jackson). Samo sa ovako snažnom glumačkom podjelom (Dominika Vesta znamo iz “The Wire”, Rut Vilson iz “Luther”, Džošuu Džeksona iz “Fringe”, te Moru Tirni iz “ER” i Nolanovog “Insomnia”) bilo je moguće i zamisliti seriju ovako jakog koncepta, u kojem smo u svakom momentu unutar misli, percepcije i osjećanja nekog od likova, proživljavajući intenzivno svaki momenat, svaku prelomni trenutak, iz prvog lica.

Pored toga, igre i načina na koji je napisana, ono što priču krasi jeste i to što je postepeno saznajemo i razotkrivamo u jednoj vrsti inspekcije. Pozadinska priča svakog od njih, njihovi lični demoni iz prošlosti i iz sadašnjosti, tragične priče, koje su, opet, toliko realistične i toliko životne, da je prosto teško nekada i pratiti odvijanje događaja koji bi svakog momenta mogli da se prepoznaju i u našoj ličnoj okolini, je možda i najveća vrijednost ove serije, koja u fokus i pod svjetlo reflektora stavlja upravo svakidašnji život, koji nije ništa manje zanimljiv niti dramatičan od priča kojima se iz dana u dan pretrpavamo čitajući, gledajući i slušajući.

U vrlo inteligentno i vješto raspisanom scenariju, ovdje se tretiraju mnogi od problema sadašnjeg društva, sa naglaskom na porodicu i njenu krizu. Susrećemo se sa problemima uspješnosti i neuspješnosti, sa problemima krize identiteta, starenja, ostvarenosti, istinske ljubavi i privida iste, tragedije gubitka voljenih i načina izlaženja na kraj s tim, problemima društvenih normi i obrazaca ponašanja, pa sve do uzvišenih tema ljubavi, praštanja i mnogih drugih.

Njeni likovi su otjelotvorenje savremenog čovjeka u određenim fazama života i u određenim situacijama, i njihovo ponašanje se ovdje ne sagledava kao puko vaganje ispravnog ili manje ispravnog, nego prije sa razumijevanjem i saosjećanjem što je možda najveća vrijednost ovog ostvarenja koje, očigledno, u prvi plan stavlja iskustvo i pomjeranje tačke gledišta van zone komfora i na različite načine, kako bi i u publici izazvala preispitivanje i preduprijedila uobičajenu brzopletost u osudi, površnom posmatranju stvari i generalnoj nezainteresovanosti za ljudsko iskustvo. Fabula “Afere” je, samim tim, samo jedan izuzetno vješt instrument koji služi kao okvir i postavka cijelog narativa. Njen stub.

Budući da je kraj treće sezone djelovao kao zaokružena priča, izuzetno je zadovoljstvo otkriti, kako nam se postavka četvrte sezone postepeno otvara i odmotava, da su autori postigli taj teški zadatak dosljednosti u umjetničkom smislu, a pogotovo u jednako svježem i zanimljivom pričanju, te da sama priča itekako ima prostora da se nastavi u neočekivanom pravcu.

Sezona je tek počela, a već je toliko stvari postavljeno, da se na horizontu nazire obilje bogatog narativa koji će nas, kroz itekako intenzivan i dramatičan način, držati prikovane za ekrane, svake naredne sedmice, kroz deset novih epizoda u onome što se čini kao potencijalno najbolja sezona do sada.

Ocjena: 5/5

Tekst napisala: Monika Ponjavić

Monika Ponjavić je teoretičar filma, teatrolog, scenski dizajner (scenograf) i zaljubljenik u popularnu kulturu. U slobodno vrijeme sadi baštu, spašava mačke i negoduje.

***ZABRANJENO JE PREUZIMANJE CIJELOG TEKSTA BEZ DOZVOLE REDAKCIJE. TEKST SE
MOŽE PREUZETI DJELIMIČNO, UZ NAVOĐENJE IZVORA SA LINKOM NA SAJT SRPSKACAFE.
SVAKO DRUGO PREUZIMANJE SMATRAĆE SE ZLOUPOTREBOM I PODLIJEŽE POKRETANJU 
TUŽBE.***

Besplatnu Android aplikaciju portala SrpskaCafe preuzmite ovdje.


Možda vas zanima

Liga nacija: Turska iznenadila Srbiju i nanijela joj težak poraz u Beogradu

DM

Spaz sezone: Partizan nadigrao Zvezdu i podigao pehar u Kupu

DM

Kapa dole, majstore: Jokić u najboljoj petorci NBA lige!

DM

Muškarac prijetio da će raznijeti VSTV i Tužilaštvo BiH

DM

Rolan Garos: Đoković saznao imena protivnika u Parizu

DM

Međunarodna istraga: Interpol spasio 50 zlostavljane djece

DM

Predaj komentar

Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne i stavove portala srpskacafe.com. Molimo sve korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo da obrišemo komentar bez prethodne najave i objašnjenja.

Ova stranica koristi kolačiće kako bi osigurali bolje korisničko iskustvo. Nastavkom korištenja pretpostavićemo da ste saglasni sa primanjem kolačića. Prihvati Pročitaj više