Foto: A. Dimitrijević / RAS Srbija
Film

Bane s Tašmajdana za SC: Odigraš milion uloga, sjećaš se svega dvije ili tri


Najnovija postavka Krležinog komada „U agoniji“ dovela nam je u Banjaluku pored mladih glumaca, Marije Vicković i Radovana Vujovića koji nose tu predstavu i barda u liku Branka Cvejića.

Srpsko glumište se i pored konstantnog odliva jedne nevjerovatne plejade stalno obnavlja nekim novim licima. Srećom, i dalje imamo zadovoljstvo da su među nama neki od velikana, poput Branka Cvejića koji samom svojom pojavom na ekranu ili u pozorištu potvrđuju koliko smo bili bogati zbog njihovog prisustva. Njihove životne priče po pravilu nisu ništa manje interesantne od njhovih karijera.

– Moj cijeli život, a naročito djetinjstvo su vezani za Beograd, ili možda preciznije za Tašmajdan. Sve u vezi njega, i park i klizalište i kasnije stadion koji je sagrađen, sve su to koordinate mog djetinjstva. Provodio sam ga najviše uz mog brata od tetke koji je bio isto godište kao ja. I tako i pamtim to divno detinjstvo i sve ono što je bilo lijepo u Beogradu.

Imao je sreću, dodaje, da Srđan Karanović i jedan Zagrepčanin naprave seriju „Grlom u jagode“ koja će uhvatiti duh tog vremena upravo na isti način kako ga i on pamti.

– Mi tu seriju nismo pravili sa mišlju da će ona biti toliko popularna i toliko puta reprizirana. Samo da je uradimo najbolje što možemo – kaže Cvejić za SrpskaCafe.

Makar je nezahvalno za bilo kojeg glumca kad mu cijelu karijeru natkrili jedan film ili serija, odnosno kad ga pamte gotovo isključivo po ulozi koju je imao u njoj, činjenica je da je Bane Bumbar jedna od onih antologijskih kreacija koje se ne zaboravljaju. Pored nje bilo je i bezbroj onih takozvanih sporednih koje zbog tog naziva bivaju pogrešno percipirane kao manje važne.

– Ljuba Tadić, moj veliki prijatelj, mi je jednom rekao: “Kume, odigraš milion uloga, ali na kraju se sjećaš svega dvije ili tri“. Baš u doba emitovanja „Grlom u jagode“ u Jugoslovenskom dramskom pozorištu igrali smo „Dunda Maroja“ u kojem sam ja bio ta sporedna uloga, i to baš Petrunjele. Miroslav Belović, sjajni režiser je po uzoru na stari Dubrovnik gdje su navodno samo muškarci igrali sve, i muške i ženske uloge, napravio takvu podjelu. To je napravilo čitave muke žiriju na Sterijinom pozorju, pa mi je Muharem Pervić pričao kako nisu znali gdje da svrstaju tu moju Petrunjelu, da li u sporednu mušku ili žensku ulogu – prisjeća se naš sagovornik.

Beogradski teatar je oduvijek slovio kao najživlja scena sa nekoliko okosnica poput Narodnog, Beogradskog, Jugoslovenskog dramskog ili Ateljea 212. Branko Cvejić je najveći dio svoje karijere, glumačke tako i upravničke poklonio JDP-u, ali je imao prilike da igra u svakom od njih i vidi koje su to specifičnosti koje ih razdvajaju.

– Trebalo je da izgori JDP, da bi se u tih nekoliko sezona dok je trajalo njegovo obnavljanje, vidjelo koje je njegovo tačno mjesto. A sve zbog repertoara za koji se podrazumijevalo da pripada upravo tom pozorištu. Kada su druga pozorišta u toj pauzi preuzela neke od komada koji su prećutno pripadali JDP, vdjelo se koliko je to neprimjereno. Iako ja kao i svi Beograđani smatram Atelje 212 mezimčetom jednostavno je nezamislivo da se u njemu igra Šekspir pa makar to bilo na najmoderniji način. Moram da dodam i to da je sreća što se nije ostvarila ideja nekih ljudi koji su zastupali teoriju da Jugoslovensko dramsko pozorište, po raspadu Jugoslavije, ne može više tako da se zove. Osim što je to budalaština, to bi bio zločin – kaže Cvejić.

I pored čitave poplave pozorišnih predstava zasnovanih na jeftinim scenarijima za podilaženje ukusu najširih masa, postoje i dalje predstave zasnovane na klasičnim djelima. „U agoniji“ je primjer za to, ali isto tako i predstava po velikom djelu Miloša Crnjanskog, „Roman o Londonu“.

– Divno je kad imate priliku da igrate veliku literaturu, fantastična je privilegija igrati takvog pisca kao što je Crnjanski. Zato je sjajno kada postoje producentske kuće poput „Beo Arta“ koje se hrabro upuštaju u adaptacije takvih komada kod kojih postoji velika neizvjesnost u pogledu toga kako će to biti primljeno sutra ili prekosutra. Boris Mišković, vlasnik ove kuće, istrajava u takvoj orijentaciji iako svi znamo npr. kako je neslavno, upravo iz produkcijskih razloga prošla filmska adaptacija „Seoba“ koje su na kraju ostale i nezavršene – navodi on.

Kada se nečija karijera protegne ne samo preko niza decenija već i kroz brojne društvene promjene, logično je da se javljaju poređenja onih „starih, dobrih“ sa „modernim“ vremenima. Branko Cvejić je idealan svjedok svih tih mjena, ne samo što se oprobao u svim ulogama i okruženjima već i zato što lucidno, s obje noge na zemlji.

– Činjenica je da je došlo do opšteg pada vrijednosti. Vi danas imate mlade glumce koje niko na Akademiji ne uči ko su bile glumačke veličine prije njih. Sreća je što se svake godine pojavi bar nekoliko sjajnih mladih imena koja svojim talentom brišu te vremenske granice i održavaju scenu vitalnom. Muka je samo kad se desi da stvari ne idu svojim redom, kada odlaze glumci poput Nebojše Glogovca u punom životnom i glumačkom naponu – zaključio je Cvejić.

Branko Cvejić na ELTA TV

Ne želeći da vam otkrijemo baš sve detalje iz nadahnutog kazivanja našeg sagovornika kompletan snimak intervjua sa njim smo ostavili za emisiju „Moja priča“ koja se redovno emituje na ELTA TV 1. U njenom večerašnjem izdanju sa početkom od 20 časova moći ćete da čujete i pregršt anegdota iz njegove karijere koja traje gotovo pola vijeka. Nekada veoma gledan film zvao se „Višnja sa Tašmajdana“, a sigurni smo da skromni Bane Cvejić ne bi imao ništa protiv da ga svi zapamtimo po magičnom mjestu njegovog života.

SrpkaCafe/Nebojša Ristić

Besplatnu Android aplikaciju portala SrpskaCafe preuzmite ovdje.


ucitavam...

Možda vas zanima

Grupa S.A.R.S. objavila spot za pjesmu “Veruj mi” (VIDEO)

DB

Netflix otkupio prava na film “Beverly Hills Cop 4” s Eddijem Murphyjem

DB

Tamna strana Netflixa: Sve što ne žele da se sazna o njima

DB

Sutra oblačno sa sunčanim intervalima

DB

Taylor Swift ne može da izvodi svoje pjesme zbog autorskih prava?

DB

Akcija “Pero”: Pritvor osumnjičenima za izdavanje lažnih diploma

DB

Predaj komentar

Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne i stavove portala srpskacafe.com. Molimo sve korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo da obrišemo komentar bez prethodne najave i objašnjenja.

Ova stranica koristi kolačiće kako bi osigurali bolje korisničko iskustvo. Nastavkom korištenja pretpostavićemo da ste saglasni sa primanjem kolačića. Prihvati Pročitaj više