Izdvajamo

Monika Ponjavić: Najbolje serije iz 2019. godine


Kada je riječ o serijama, godina iza nas nije bila odlična, ali ni pretjerano loša (u duhu Djatlova: “Not great, not terrible”). Ova rečenica se odnosi na godinu posmatranu kao cjelinu, sa svim dobrim, lošim i onim serijama koje se nalaze negdje između.

Međutim, na pojedinačnom nivou, njene dobre serije su nevjerovatna iznenađenja, ona koja su uspjela nadoknaditi razočarenja poput npr. “Igre prestola” (Game of Thrones), “Američkih bogova” (American Gods) ili “Sluškinjine priče” (The Handmaid’s Tale).

Prvih pet mjesta ove moje godišnje liste su manje-više uklesana u kamen, jer se radi o serijama koje su, po meni, ne samo najbolje serije ove godine, nego unazad nekoliko godina. Serije koje bi, kada bih pravila pregled najboljih 21. vijeka, sigurno ušle u uži izbor. Kao i obično, nisam se vodila kriterijumom premijernog prikazivanja u datoj godini, tako da su u izbor ušle i one serije koje su doživjele premijeru i one koje su ušle u svoju šestu sezonu. Jedini kriterijum, kada je vrijeme u pitanju, bio je da je serija prikazana u godini za koju se ovdje daje pregled. Pored vremena, bio je važan scenario, odnosno priča, originalnost, postavka likova i njihov razvoj, te naravno kako su likovi iznešeni. Kao i uvijek, svaku sezonu posmatram kao jednu cjelinu unutar serije, pa mi je i to bilo važno uz, naravno, aktuelnost i generalno temu kojom se serija bavi. Uz to, morala je biti zabavna. Dakle, šta je priča, te način na koji je ona ispričana, bio je ključ prilikom izbora uz, neizostavno, dobar kraj (što “Russian Doll” nažalost nije imala, iako je do samog kraja bila savršena), koji je, čini mi se, u nekim trenucima bio presudan.

Kao i uvijek kada se radi o listama, riječ je o mom izboru (koji je nastao dijelom i pod uticajem ličnog utiska i ukusa), tako da će se sigurno desiti da nisam izabrala sve vaše omiljene serije. Žao mi je i što sam neke morala da izbacim iz užeg izbora, poput “Dobre borbe” (The Good Fight) ili “Mandaloriana” (The Mandalorian), jer mislim da je riječ o odličnim serijama, ali prva je patila od uvođenja nekih novih likova koji su malo poremetili ritam i atmosferu, dok je druga u svom drugom činu bila daleko slabija nego u prvom, a da ne govorim o trećem. Dakle, savršen kraj (koji “Mandalorijan” ima), iako presudan kod cjelokupnog utiska, nije bio dovoljan da nadomjesti nedostatke od kojih je serija u međuvremenu patila. Takođe, nisam uvrstila “Euforiju” (Euphoria), “Nevine laži” (Big Little Lies) i “Aferu” (The Affair), što se možda očekuje. Kod prve mi je nedostajala originalnost price, jer kad “Euforiju” oslobodimo svih njenih tehničkih elemenata (serija izgleda sjajno, fotografija i montaža su za pohvalu itd.) i “šokantnih” momenata, ostaje nam prilično tanka priča. “Nevine laži” su stvorile utisak nepovezanosti i činilo se kao da reditelj nema jasan, jedinstven glas (što se na kraju ispostavilo kao tačno), dok je “Afera” u potpunosti izgubila na svojoj inicijalnoj snazi. U “Dobrim znamenjima” (Good Omens) i “Akademiji Kišobran” (Umbrella Academy) sam uživala beskrajno, ali ove serije prosto, u pogledu kvaliteta, ne pariraju najboljima iz godine, tako da je sentimentalnost ovdje stavljena po strani. Neke serije nisam stigla pogledati (Catch-22), a od nekih sam u međuvremenu odustala (The Handimaid’s Tale, The Crown). Listu ću početi takozvanim pohvalama (honourable mentions) i završiću je spiskom deset serija za koje smatram da su najbolje u prošloj godini, rangiranjem.

Brooklyn Nine Nine, Dan Goor, Michael Schur, S6
Russian Doll, Natasha Lyonne, S1
Unbelievable, Susannah Grant, Ayelet Waldman, Michael Chabon, S1
The Good Place, Michael Schur, S4
Derry Girls, Lisa McGee, S2
When They See Us, Ava DuVernay, S1
Better Things, Pamela Adlon, Louis C.K., S3
The Good Fight, Robert King, Michelle King, S3
Herrens Veje, Adam Price, S2
The Mandalorian, Jon Favreau, S1
The Expanse, Mark Fergus, Hawk Ostby, S4

BONUS: GAME OF THRONES
“Igra prestola” je vjerovatno najveće razočarenje 2019. Godine, što je negdje i logično, jer tako obično biva kada imate velika očekivanja. Međutim, i pored loše posljednje sezone, “Igra prestola” zaslužuje da se nađe na ovoj listi iz prostog razloga jer je u pitanju serija koja je obilježila posljednju dekadu i postavila novi set pravila kada je u pitanju kreiranje televizijskog programa.

10. SILICON VALLEY

HBO, SAD, Mike Judge, John Alschuler, Dave Krinsky, S6

Podsjećajući stilom na seriju “U kancelariji” (The Office), “Silikonska dolina”, koja je upravo doživjela svoju odličnu finalnu sezonu, je ona vrsta serije koja dobro razumije svijet kojim se bavi. Iako sama serija, ako bismo gledali u globalu, nije među onima kojima bih dala 5+, njena posljednja sezona jeste.

9. RAMY

Hulu, SAD, Ramy Youssef, S1

“Rami” je serija o kojoj niko ne govori. A trebalo bi. Fokusirana na onu generaciju zarobljenu između progresivnih ideala i religioznih tradicija, “Rami” je pametna komedija koja nam daje jedan drugi, novi pogled na islamski svijet.

8. THE SLEEPERS

HBO, Češka, Ondrej Gabriel, S1

U duhu Le Karea (John le Carre), “Spavači”, politički triler čija se radnja dešava u osvit pada Berlinskog zida, pričaju priču o tome kako je bilo živjeti za vrijeme komunizma gdje su 80-te, za razliku od onih u Americi (SAD), obojene bojama koje svoje pravo obličje dobiju tek onda kada im dodate malo crne pa sve skupa poprimi određeni ton blata. To je onaj glib iz kog nema spasa. Da bude još gore, sve podsjeća na nas, od izgleda stubišta i ograda na balkonu, preko boje drveta radnog stola u kancelarijama do korupcije i sistema ugnjetavanja koji se sa svakom novom političkom ideologijom samo smjenjuju.

7. UNDONE

Amazon, SAD, Raphael Bob-Waksberg, Kate Purdy, S1

“Poništenje” je u svojoj srži misterija čiji narativ spretno briše linije između mentalne bolesti sa jedne, i natprirodnog sa druge strane. Međutim, “Ponštenje” je više od misterije. Ono je putovanje u ljudsku svijest, prelijepi primjer rotoskopske animacije i suptilne meditacije o porodici, identitetu i duhovnosti.

6. CHERNOBYL

HBO, SAD, Velika Britanija, Craig Mazin, S1

U sedmicama nakon što je izašla prva epizoda mini serije “Černobilj”, čiji je glavni zadatak bio prikazati događaje koji su se desili neposredno nakon ove poznate katastrofe, diglo se puno prašine. Razlog? Nedostatak vjerodostojnosti u prikazu datih događaja. Kao i tada, tako i sada, u prvi plan bih stavila činjenicu da je “Černobilj” televizijska, a ne dokumentarna serija. I kao ovo prvo, “Černobilj” je uspio u onome što mu je i bio zadatak – da ispriča svoju priču. Na maestralan način.

5. MINDHUNTER

Netflix, SAD, David Fincher, S2

Druga sezona “Lovca na um” (ne znam bolji prevod) je nadomjestila sve nedostatke od kojih je patila prva, u prvom redu zatvorenosti i klaustrofobije Finčerovog svijeta. Prodirući dublje u intimu glavnih likova i izlazeći u svijet predmeta njihovog interesovanja, serija je dobila određenu vrstu nove svježine.

4. DARK

Netflix, Njemačka, Baran bo Odar, Jantje Friese, S2

Iako se “Prostranstvo” (The Expanse) obično kruniše ovom titulom, za mene je “Tmina” ipak trenutno najbolji SF. Ne samo zato što joj je pošlo za rukom da isplete svoju kompleksnu priču u tri ciklusa, nego i zato što je njen svijet nastanjen životnim likovima, čija ga trodimenzionalnost i neposrednost čini tako uvjerljivim.

3. WATCHMEN

HBO, SAD, Damon Lindelof, S1

Dejmon Lindelof je zaslužan za jedno od mojih najvećih razočarenja (Lost), ali i najvećih oduševljenja (Leftovers), tako da sam vijest da će upravo on voditi ekipu okupljenu oko “Nadzirača”, stripa koji se, kako smo do sada vidjeli, ne može lako prenijeti na ekrane, dočekala sa izvjesnom skepsom. Međutim, Lindelof je po ko zna koji put demonstrirao inteligenciju stavivši svoju priču u svijet “Nadzirača” koji zapravo koristi samo kao okvir. Rezultat je najbolja ”adaptacija” stripa koji se “ne može adaptirati” i serija koja je, pored toga što je tako vješto napisana, publici dala najoriginalniju interpretaciju Doktora Menhetna u epizodi “A God Walks into Abar” koja je, po meni, obilježila 2019. godinu.

2. SUCCSSESION

HBO, SAD, Jesse Armstrong, S2

Ako ste čitali listu iz prošle godine onda ste upoznati sa mojim oduševljenjem prvom sezonom “Nasljednika”, o čijem kraju sam pisala brojne hvalospjeve, sigurna da se takav (ili bolji) kraj ne može ponovo desiti. Naravno, nisam bila u pravu i na tome sam tako beskrajno zahvalna. Kraj druge sezone, komplementaran prvom, je napravio puni krug, potvrđujući još jednom svoj kvalitet, kvalitet svojih likova, teksta, igre i režije. Kao u prvih 5 mijesta koja biram, cijela poenta jeste u orginalnom tekstu, u likovima koji nas uvlače u svoj svijet čak i onda kada nisu simpatični, kada sa njima teško da se možemo poistovijetiti ili povezati, a opet to radimo uprkos svemu (ako je gledate, znam da imate omiljenog Roja, moj je Roman), i priči koja ima glavu i rep, što je danas zaista rijetkost. Bazirana u cjelosti na dijalozima, u pitanju je serija u koju ste ili zaljubljeni ili je mrzite. Jednog dana, svi ćemo biti ovo prvo.

1. FLEABAG

BBC, Velika Britanija, Phoebe Waller-Bridge, S2

Prva sezona “Flibeg” (ne znam kako da je prevedem, kao otpad, smeće, vucibatinu…) je bila dobra, doduše malo pretjerana i na momente pretenciozna. Druga, a ovo rijetko kada možemo reći, je bila neuporedivo bolja. Dva su razloga za to. Prvi se ogleda u činu oslobađanja narativa od iskarikiranog prikazivanja likova i odnosa, dok je drugi satkan u briljantnom liku Endrjua Skota (Andrew Scott), u liku katoličkog sveštenika (#hotpriest) koji je došao kao iskupljenje za sve muškarce prve sezone koji su, baš kao i naša heroina, odslikavali naziv serije, često vrlo doslovno. Humanost i intimnost serije koja se postiže razbijanjem četvrtog zida, uvlačenje publike u narativ i pričanje jedne ljudske, i prije svega, iskrene priče je njena najveća vrijednost. To. I način, odnosno vještina kojom je ispričana. Takva vještina danas rijetko se sreće, posebno kada su u pitanju serije. Dozvoliti takvu vrstu autorstva (Voler-Bridž je autor priče, scenarista, izvršni producent i glavna glumica) je hrabar potez koji pokazuje da je ukazivanje povjerenja mladim ljudima neophodno, možda čak i presudno, posebno danas u vremenu kada nas zatrpava gomila neoriginalnog, otrcanog i iskreno lošeg sadržaja. Bravo!

Besplatnu Android aplikaciju portala SrpskaCafe preuzmite ovdje.


Možda vas zanima

Ko je bila Milena iz kultne pjesme Novih fosila?

DB

Sateliti otkrili nove kolonije carskih pingvina na Antarktiku

GC

U Federaciji šest preminulih, zaraženo 326

SA

Indija: Pronađena crna kutija

SA

Filmovi koji nas najbolje uče o mentalnom zdravlju

DB

Ilarion Ruvarac – Rodonačelnik kritičke istoriografije

SA

Predaj komentar

Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne i stavove portala srpskacafe.com. Molimo sve korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo da obrišemo komentar bez prethodne najave i objašnjenja.

Ova stranica koristi kolačiće kako bi osigurali bolje korisničko iskustvo. Nastavkom korištenja pretpostavićemo da ste saglasni sa primanjem kolačića. Prihvati Pročitaj više