Globus

Decenija od afere “Vikiliks” koja je osramotila SAD


Vodeći svjetski listovi objavili su 28. novembra 2010. godine na svojim internet sajtovima hiljade povjerljivih dokumenata američkih tajnih službi iz kojih se vide stavovi Vašingtona o brojnim svjetskim liderima, što je izazvalo oštro reagovanje Bijele kuće i Pentagona.

Tekstovi su preneseni sa internet sajta “Vikiliks”, čiji je osnivač australijski državljanin Džulijan Pol Asanž.

“Vikiliks” je međunarodna neprofitna medijska organizacija koja objavljuje na drugi način nedostupne materijale dobijene od anonimnih izvora. Njen veb-sajt, pokrenut 2006. godine, vodi “Sanšajn pres”.

Od nastanka sajta, “Vikiliks” tvrdi da ima bazu podataka koja je narasla na više od 1,2 miliona dokumenata.

U aprilu 2010. godine, “Vikiliks” je objavio snimak incidenta iz 2007. u kojem su američki vojnici ubili iračke civile. U julu iste godine, “Vikiliks” je objavio “Avganistanski ratni dnevnik”, kompilaciju više od 76 900 dokumenata o ratu u Avganistanu koji ranije nisu bili dostupni javnosti.

“Vikiliks” je u oktobru 2010. objavio gotovo 400 000 dokumenata pod nazivom “Irački ratni dnevnici” u saradnji sa velikim medijskim organizacijama. U novembru iste godine, “Vikiliks” je proslijedio oko 250.000 tajnih dokumenata Stejt departmenta listovima “Gardijan”, “Njujork tajms”, “Mond” i “Špigl”.

Iako koristi viki-tehnologiju, sajt “Vikiliks” je nezavisan od “Vikipedije” i drugih “Vikimedijinih” projekata.

Džulijan Pol Asanž, australijski novinar i internet aktivista bio je portparol i urednik “Vikiliksa”.

Od novembra 2010, Interpol je Asanža stavio na crvenu listu traženih osoba.

Potjernica se formalno zasniva na zahtjevu Švedske, gdje je protiv njega pokrenuta, prekinuta, a onda ponovo pokrenuta istraga zbog silovanja navodno počinjenog u ljeto 2010. godine, mada je pravi razlog Asanžov rad u “Vikiliksu”.

Asanž je godinama živio u Ambasadi Ekvadora u Londonu, ali je, nakon uskraćivanja gostoprimstva, 2019. godine uhapšen i odveden u zatvor.

SAD traže njegovo izručenje, a “Vikiliks” tvrdi da je Ekvador nelegalno ukinuo azil Asanžu i tako prekršio međunarodno pravo.

Besplatnu Android aplikaciju portala SrpskaCafe preuzmite ovdje.


Možda vas zanima

Porastao broj žrtava u Madridu

SA

Italija razmatra pokretanje postupka protiv “Fajzera”

SA

Bajden najstariji predsjednik u istoriji SAD

SA

Bijela kuća obrisala Trampove snimke sa YouTube kanala

SA

Sankcije Kine za 28 američkih državljana

SA

Rusija neće uvoditi kovid pasoše

SA

Predaj komentar

Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne i stavove portala srpskacafe.com. Molimo sve korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo da obrišemo komentar bez prethodne najave i objašnjenja.

Ova stranica koristi kolačiće kako bi osigurali bolje korisničko iskustvo. Nastavkom korištenja pretpostavićemo da ste saglasni sa primanjem kolačića. Prihvati Pročitaj više