Spilbergovo najnovije filmsko ostvarenje, “Most špijuna” (The Bridge of Spies), po tekstu britanskog mladog dramaturga Meta Čarmana nastao u saradnji sa braćom Koen, je priča smještena u drugu polovinu 1950-tih, za vrijeme Hladnog rata između Sjedinjenih Američkih Država i Rusije. Dakle u pitanju je klasična špijunska drama sa ne toliko klasičnim elementima ironije, simptomatičnim za sve tekstove braće Koen.
Ekstremno simpatičan i zabavan, film je prevashodno skoncentrisan na postupak klasične razmjene ratnih zarobljenika – Rudolf Abel, ruski špijun u Americi, kojeg igra izvanredni Mark Rajlans za U2 pilota Gerija Pauersa, kojeg igra Ostin Stouel. Zahvaljujući impulsivnosti, neupućenosti u sistem funkcionisanja obavještajnih službi, te tvrdoglavosti advokata Džejmsa Donovana, osobe zadužene za sprovođenje razmjene zarobljenika, u cijelu priču ulazi i američki student Majkl Prajor, zarobljen neposredno pred Donovanov dolazak zbog prelaska na pogrešnu stranu zida.
Naravno radi se o Berlinskom zidu i gradu koji sasvim očekivano postaje logično mjesto susreta jer se radi o jedinstvenoj (u to vrijeme) tački presjeka između dobrog, progresivnog Zapada i ne tako dobrog Istoka. Ova dihotomija, iako sasvim očekivana od strane Spilberga (kralja melodrame i američkog ponosa), pogotovo ako uzmemo u obzir da se ovdje radi o američkoj interpretaciji Rusije i Rusa, na veliko (prijatno) iznenađenje nije dominirala filmom. Kakvo osvježenje. Velike su šanse da je na ovu nuspojavu u dobroj mjeri uticaj izvršio koenovski scenario koji je filmu dao jednu novu svježinu, zabavu (iako su svi Spilbergovi filmovi u načelu zabavni), polet, i nekolicinu nezaboravnih likova. Pored odličnog scenarija, te izvanredne glume, film nam nudi još nešto vrlo interesantno u vizuelnom smislu, jedan ritam vizuelnih rima koje prate taj prenaglašeni i sveprisutni polaritet zida tokom cijelog filma. Upravo ta igra postaje zaštitni znak filma (koji je obećavao). A onda dolazi kraj. I sa njim pad ocjene sa 4.5 na 3.
Naime, radi se o finalnoj sceni, koja je u potpunosti upropastila ovaj inače zabavan film. Po povratku u Sjedinjene Američke Države, nakon niza zvjerstava kojima je svjedočio u Berlinu, vozeći se Njujorkom Džejms Donovan, kao i većina ljudi u vozu koji ne čitaju novine ili knjige, gleda nonšalatno kroz prozor. U daljini vidimo visoku žičanu ogradu (postavljenu između lokalnih kuća) i nekolicinu dječaka u nastojanju da je preskoče. Naizgled bezazlena dječija igra našeg junaka vizuelno podsjeća i vraća u Berlin, gdje je iz sličnog ugla prisustvovao likvidiranju civila koji su pokušali da pređu zid. Ova scena postiže zanimljiv efekat, jer je, očigledno vođena idejom autora da prikaže poslijeratnu Ameriku kao obećanu zemlju kojom vlada demokratija i red, nasuprot totalitarizmu sovjetskih zemalja, zapravo sunovratila pozitivnu sliku filma koji se trudio da ostane što više politički nepristrasan. Istina je sasvim drugačija jer je Amerika tog doba bila u možda najmučnijem periodu borbe protiv segregacije, te bi ova scena, da su kojim slučajem, umjesto bijelih dječaka u igri, crni dječaci u igri, preskačući ogradu, likvidirani od strane policajaca (što nikako ne bi narušavalo istorijsku autentičnost), bila daleko snažnija i bolje odgovarala kao finale ovako ozbiljne teme. Izostavljanje prikaza američke medijske “ružičaste zavjese” nasuprot sovjetskoj “gvozdenoj” je ono što je u određenoj mjeri poljuljalo balans slike Hladnog rata, a zajedno s njom i utisak do tada veoma solidnog filma.
Nominacije:
Najbolji film – Kristie Macosko Krieger, Marc Platt, Steven Spielberg
Najbolji sporedni glumac – Mark Rylance
Najbolji originalni scenario – Matt Charman, Joel and Ethan Cohen
Najbolja scenografija – Adam Stockhouse, Bernhard Henrich, Rena DeAngelo
Najbolja muzika – Thomas Newman
Najbolji miks zvuka– Drew Kunin, Andy Nelson, Gary Rydstrom
P.S. Obavezno pogledajte “Kid Theater” Džimija Falona (eng. Jimmy Fallon) na temu “Mosta špijuna”…
Ocjena: 3/5
Tekst napisala: Monika Ponjavić
U susret Oskaru: Pobješnjeli Maks: Cesta Bijesa (Mad Max: Fury Road)
U susret Oskaru: Povratnik (The Revenant)
U susret Oskaru: Marsovac (The Martian)
U susret Oskaru: U fokusu (Spotlight)
Besplatnu Android aplikaciju portala SrpskaCafe preuzmite ovdje.